vrijdag, 10. juni 2005 - 9:22

Samenwerking geavanceerde vliegtuigbesturing

Delft

Het aan de TU Delft gelieerde Aerospace Software and Technologies Institute (ASTI) en het Belgische B&A Avionics hebben deze week een samenwerkingscontract betreffende het ontwerpen en fabriceren van geavanceerde avionica, ofwel vliegtuigelektronica ondertekend. Decaan van de Faculteit Luchtvaart-en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft, Ben Droste, en Johan Bogaerts, directeur B&A Avionics, zetten de handtekening onder het contract.

Beide partijen gaan samenwerken aan zeer geavanceerde, lichtgewicht en bijzonder laag geprijsde vliegtuigbesturingen. Eerste vliegtesten met het Cessna Citation II experimentele straalvliegtuig van de TU Delft hebben uitgewezen dat het systeem uitstekend werkt. Verschillend afnemers uit de luchtvaartindustrie hebben al interesse getoond.

De twee partijen werken aan een zogenaamd Attitude Heading Reference System (AHRS) en een Synthetic Vision Display. ASTI ontwikkelt hiervoor de software, B&A levert de hardware. Met een AHRS kan de beweging van een vliegtuig gedetecteerd worden en grafisch op een display worden weergegeven. Dit gebeurt nu al in de moderne vliegtuigen, maar dit systeem onderscheidt zich in zijn gewicht en de zeer lage kosten. Het Synthetic Vision Display is een systeem waarbij de piloot tijdens de vlucht zijn bewegingen als een virtuele omgeving getoond krijgt op een display. Voordeel hiervan is een uitstekende “situational awareness�.

ASTI is in 2004 binnen de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft opgericht met als doel de aanwezige kennis binnen de betrokken instituten op het gebied van besturings- en simulatietechnieken in de lucht- en ruimtevaart en aanverwante sectoren te ontsluiten en beschikbaar te stellen. Naast de TU Delft zijn ook het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en TNO deelnemers.

B&A Avionics is een bedrijf uit Sint Truiden (België) dat is gespecialiseerd in software embedded systems en geavanceerde avionica.
Provincie:
Tag(s):