dinsdag, 13. december 2005 - 14:31

Smart presenteert Fortwo-hybride-concept

Smart presenteert een Fortwo cdi en Fortwo benzine met hybride-aandrijving. Beide modellen verbruiken niet alleen minder brandstof, maar zijn ook sneller dan de gewone Fortwo-modellen. Productieplannen worden niet uitgesloten.

De Fortwo cdi hybrid verbruikt nog eens ruim een liter brandstof per 100 kilometer minder dan de smart crosstown, het hybride-prototype met benzine- en elektromotor dat tijdens de IAA in Frankfurt werd gepresenteerd. Door de combinatie van diesel- en elektromotor, goed voor een vermogen van respectievelijk 30 en 23 kW, wordt het verbruik van de Smart Fortwo cdi hybrid met zo’n 15 procent teruggebracht tot 2,9 liter per 100 km.

Behalve het gunstigere verbruik is ook de acceleratie verbeterd. Omdat de elektromotor de aandrijving tijdens het schakelen opvangt, duurt de acceleratie van 0-100 km/u 17,8 seconden, tien procent minder dan bij de normale dieselversie. En, wat in de praktijk nog veel vaker voorkomt, de sprint van 80-120 km/u verloopt ook zo’n tien procent sneller. Het schakelen zelf gaat net als bij de reguliere versie: de pook hoeft alleen maar naar voren of naar achteren te worden bewogen. Het schakelen en koppelen wordt gedaan door een centrale computer, een koppelingspedaal is overbodig.

De elektromotor ondersteunt de bestuurder niet alleen bij het schakelen: met behulp van een automatische start-/stopregeling kan bijvoorbeeld voor een rood stoplicht de dieselmotor automatisch worden afgezet. Ook wanneer er zeer langzaam wordt gereden, kan het zinvol zijn, de verbrandingsmotor kortstondig uit te schakelen en alleen gebruik te maken van de elektromotor. Zodra er weer meer kracht nodig is, levert de elektromotor na een druk op het gaspedaal een vermogen tot 20 kW, totdat de dieselmotor weer loopt en voldoende koppel opgebouwd heeft. Dat duurt bij de huidige stand van de techniek ongeveer een seconde. Dat is ook de reden dat bij snelheden boven de 70 km/u de dieselmotor niet meer wordt afgezet, want elektromotoren leveren bij hogere snelheden minder aandrijfkracht.

Ook bij een lege accu is de smart fortwo cdi hybrid inzetbaar, dan echter alleen als cdi. Toch hoeft de tweezitter niet aan het stopcontact te worden aangesloten: wanneer de auto vertraagt, werkt de elektromotor als generator en laadt de accu onder de bestuurdersstoel weer op. Dat gebeurt niet alleen bij het remmen, maar ook wanneer er geen gas gegeven wordt.

De Smart Fortwo mild hybrid kent deze functie niet. Deze uitvoering met 45 kW/61 pk-benzinemotor heeft een startergenerator die als startmotor en dynamo werkt. Ook is de Smart Fortwo mild hybrid voorzien van een automatische start-/stopregeling. In totaal verbruikt de Fortwo mild hybrid vijf procent minder: het normverbruik per 100 kilometer ligt onder de 4,5 liter. In het stadsverkeer bedraagt de besparing zelfs rond de 13 procent.
Categorie:
Tag(s):