woensdag, 4. mei 2005 - 22:49

Specifiek visoliesupplement effectief bij ADHD

Amsterdam

In Nederland is de diagnose ADHD bij 3 tot 5% van álle kinderen gesteld. Gedrags- en leerproblemen bij kinderen vormen een grote belasting voor de ouders, de school, maar meer nog voor het kind zelf. Medicatie, therapieën en dieet zijn veel gebruikte opties om de kinderen rustiger te krijgen en beter geconcentreerd. Al geruime tijd is bekend dat visolie, Omega-3, iets lijkt te doen voor kinderen met klachten als ADHD, dyslexie en dyspraxie.

Woensdag zullen in het wetenschappelijke tijdschrift
‘Pediatrics’ de eerste resultaten worden gerapporteerd van een groot onderzoek dat gedaan is in Engeland met een specifiek vetzuursupplement, de ‘Durham’ studie.

In de Durham studie hebben wetenschappers onderzoek gedaan naar het effect van natuurlijke visolie met een hoog EPA gehalte. Ruim honderd kinderen met gedrags- en leerproblemen zoals ADHD en dyslexie hebben deelgenomen. Bij aanvang van de studie zijn de kinderen uitgebreid psychologisch onderzocht. Er is onder andere gekeken naar de mate van hyperactiviteit, concentratievermogen, lezen en leren. De helft van de kinderen is gestart met een placebo (nepmiddel) de andere helft met Eye Q, een natuurlijk, hoog-EPA visoliesupplement. Na drie maanden is de placebogroep ook gestart met het visoliesupplement. Na drie en zes maanden (einde studie) zijn alle kinderen weer onderzocht. Zowel de onderzoekers, de ouders als de leraren wisten in de eerste drie maanden niet welk kind het nepmiddel gebruikte en welk kind de visolie.

Het resultaat van behandeling met bijvoorbeeld Ritalin is gemiddeld 0.75 op de Conner’s ADHD-index (een psychologische scorelijst van gedragsproblemen). De
Durham-studie toont resultaten met een specifiek visoliesupplement (Eye Q), die voor een deel van de kinderen extra hulp kan bieden bij het leren en concentreren. De resultaten van deze visolie gaf een Conner’s ADHD-index van 0.67. Voor veel kinderen kan deze visolie dan ook een natuurlijk ondersteuning bieden.

© BON / Miranda van der Sloot


Categorie:
Tag(s):