dinsdag, 8. maart 2005 - 15:30

STAP neemt stappen tegen alcohol-reclames

Den Haag

Omdat kinderen nu te veel alcoholreclames zien wil Stichting Alcoholpreventie (STAP) dat er een verbod komt op alcoholreclame op de Nederlandse radio, televisie en bioscopen voor 21.00 uur. Hiermee hoopt STAP het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen. In een concept beleidsvoorstel Alcohol & Jongeren van minister Hoogervorst staat deze tijdsgrens genoemd voor ether- en bioscoopreclames. De helft van alle alcoholreclame op tv (55%) werd in 2004 uitgezonden tussen 7 uur ’s morgens en 9 uur ’s avonds, wanneer minderjarigen veel tv kijken.

Nederlandse kinderen drinken veel alcohol en beginnen daar ook al jong mee. Zij zien ook veel alcoholreclame. In 2004 werd ruim de helft van de reclameboodschappen voor alcoholhoudende drank (55%) uitgezonden voor 21:00 uur ’s avonds, wanneer veel kinderen tv kijken.
De grote hoeveelheid alcoholreclame vroeg op de avond is een ongewenst verschijnsel volgens STAP. In haar nieuwe rapport ’Omvang alcoholreclame in Nederland vrijwel onbegrensd - Rapport over alcoholreclame en jongeren’ adviseert STAP minister Hoogervorst concrete maatregelen te nemen tegen de grote omvang van alcoholreclame. Ze adviseert een wettelijk tijdslot voor alcoholreclame op tv, radio en in bioscopen. Ook wil zij dat alcoholreclame niet meer gekoppeld wordt aan sport.

© BON / FBF.NL
Provincie:
Tag(s):