woensdag, 16. maart 2005 - 8:02

Succesvolle Goochem-campagne weer van start

Lelystad

Met een ‘junior-persconferentie’ heeft minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat dinsdag de campagne rond Goochem het Gordeldier opnieuw gestart. De boodschap van de campagne is dat gordelgebruik altijd noodzakelijk is, ook achterin de auto.

Het gordelgebruik op de achterbank is in Nederland tussen 2000 en 2004 toegenomen van 32 naar 69 procent. Deze stijging is waarschijnlijk toe te schrijven aan een combinatie van handhaving door de politie en voorlichting, zowel landelijk en regionaal. Na de campagne van 2004 bleek het gordel dragen achterin van 63 naar 69 procent te zijn toegenomen. In deze periode bleef de politie-inzet op hetzelfde niveau. Er zijn dus sterke aanwijzingen dat de Goochem-campagne in belangrijke mate heeft gezorgd voor het verhoogde gordelgebruik op de achterbank.

Uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt hoe belangrijk het dragen van een gordel is, zowel voor- als achterin. De SWOV heeft berekend dat gordeldragers voorin bij een botsing 40% minder kans lopen op dodelijk letsel. Achterpassagiers met hun gordel om hebben 30% meer kans een ernstig ongeluk te overleven. Dit betekent dat 1% meer gordelgebruik door bestuurders en voorpassagiers scheelt 3 doden en 20 ziekenhuisgewonden per jaar. 6% meer gordelgebruik door achterpassagiers scheelt 1 dode en 8 ziekenhuisgewonden per jaar.

Goochem is een speelgoedbeestje dat op de gordel kan worden bevestigd. Het is gelijk zo ‘giga populair’ geworden dat Goochem ook dit jaar het gezicht blijft van de campagne. Vanwege het Nederlandse succes en het vernieuwende karakter hebben negen andere landen Goochem geadopteerd. Op 14 februari is Goochem in België geïntroduceerd. Op korte termijn zullen Tsjechië, Slovenië en Duitsland volgen. Andere Europese landen zullen later dit jaar nog met een eigen Goochem-campagne komen.

Kijk hier voor het verhaal van Goochem.

©BON/Sjaak Bron Min.V&W

Categorie:
Tag(s):