donderdag, 2. juni 2005 - 17:53

Supermarkten goedkoper

Arnhem

De prijzen in de Nederlandse supermarkten zijn op dit moment lager dan bij de introductie van de euro in 2002. Nederlandse supermarkten behoren tot de allergoedkoopste in de Europese Unie, zo maakte CBL-voorzitter Klaas van den Doel bekend. Vorig jaar behaalden de gezamenlijke supermarkten een omzet van 25 miljard euro. Voor dit jaar wordt eenzelfde omzet verwacht.

Producten die in 2004 sterk in populariteit zijn gestegen zijn de huismerken. Huismerken zijn voor de consument aantrekkelijker geprijsd en leveren de detaillist meer marge op. Verwacht wordt dat het aandeel van de huismerken in de Nederlandse supermarkten de komende jaren flink zal stijgen. De recente prijsverlagingen van de huismerken en de prominentere rol die retailers hun huismerken in termen van kwaliteit en schapruimte toedelen wijzen daarop.

De prijsverlagingen die de supermarkten hebben doorgevoerd zijn bij de Nederlanders niet onopgemerkt gebleken. Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2005 dat het Erasmus Food Management Instituut gelijk met het jaarverslag van het CBL presenteerde, blijkt dat de supermarkten hun prijsimago flink hebben verbeterd. Onder het motto ‘eerst zien, dan geloven’ wantrouwden consumenten in eerste instantie het blijvende karakter van het lagere prijsniveau. Begin 2004 sloeg dat wantrouwen echter om in vertrouwen. Maar liefst 80% van de Nederlanders is van mening dat supermarkten de prijzen laag houden. De prijsverlagingen zijn wel ten koste gegaan van de marges van de supermarkten.
Provincie:
Tag(s):