zondag, 6. februari 2005 - 22:06

Terreur op de wateren

Amstelveen

Zeeroverij is een groeiend probleem. Het aantal overvallen neemt toe, en die worden steeds gewelddadiger. Bovendien is zeeroverij steeds vaker gelieerd aan georganiseerde misdaad of zelfs terrorisme. TNO in Delft mengt zich in de internationale strijd tegen zeeroverij met nieuwe technologieën en producten – de een simpel, de ander geavanceerder. De koopvaardij verwelkomt de oplossingen van TNO. Zeeroverij is voor de meeste mensen iets uit spannende jongensboeken.

Maar hoe ouderwets en romantisch het woord ook klinkt, zeeroverij teistert de moderne scheepvaart.
Het probleem wordt zelfs steeds nijpender. In de afgelopen vijf jaar is het aantal gevallen van zeeroverij in de koopvaardij verdubbeld – van gemiddeld 230 tot zo’n 450 per jaar. Niet alleen de materiële en financiële schade per geval neemt toe, zeerovers gebruiken ook meer en meer geweld. Daarbij vallen jaarlijks tientallen dodelijke slachtoffers op aangevallen schepen, met uitschieters tot wel 78 per jaar. De teller in het eerste halfjaar van 2004 staat al op dertig doden, waarnaast nog 68 man worden vermist.
Er moet meer gebeuren volgens TNO en zetten zich actief in de strijd tegen zeeroverij. De Nederlandse maritieme sector neemt wereldwijd nog altijd een prominente positie in, en maritieme veiligheid geldt sinds kort als een speerpunt binnen TNO. ‘We krijgen steeds vaker vragen vanuit de markt. En vooral de relatie van zeeroverij met maritiem terrorisme dwingt ons, als maatschappelijk betrokken organisatie, een bijdrage te leveren aan oplossingen van deze problematiek’, stelt directeur Gerben Klein Baltink van TNO Fysisch en Elektronisch Laboratorium.
In het programma Netwerk liet TNO een handige golfballetje zien. In dit balletje met betaalbare elektronica dat rond het schip gemonteerd dient te worden, kan met nieuwe door TNO ontwikkelde software voor het radarscherm, elk klein schip dat te dicht in de buurt komt van een groot schip worden gezien en de bemanning tijdig worden gewaarschuwd. Voorheen werden alleen de grote schepen op de radar weergegeven, dit leverde vaak onverwachte piraterij op.
Ook in Nederland maken politici zich zorgen over de achterdeur van Nederland. Honderden schepen komen zonder controle wekelijks de havens binnenvaren, zonder dat men weet wat de schepen vervoeren. Ook op de binnenwateren is nog niet voldoende inzicht en is de kans niet uit te sluiten dat een vermeende terrorist hier zal toeslaan. Deze week zullen de anti-terreurmaatregelen in de Tweede Kamer worden besproken.©BON/TNO
Provincie:
Tag(s):