maandag, 25. april 2005 - 11:14

Tokkies zijn uit, Holtenbroek is in.

Zwolle

De Zwolse woonwijk Holtenbroek maakt zich op voor een complete metamorfose. Waar voorheen het beeld van negatieve woontoestanden de overhand leken te hebben, bepalen nu prachtige koopwoningen het beeld van een wijk die volledig op zijn kop is gezet. Nieuwbouwwoningen zijn in trek en bij sommige complexen wordt het gekker dan gek. Want waar vind je betaalbare appartementen met een eigen zwembad en sauna?

Echte Zwollenaren kennen hun Holtenbroek niet meer terug. De herstructurering van de wijk krijgt steeds meer gestalte. Afgelopen vrijdag werd er wederom een nieuw deel voor woningbouw opgeleverd. De interesse voor de wijk is groot. Niet alleen binnen de stad. Ook mensen van buitenaf laten hun oog op Holtenbroek vallen. Een schril contrast met tien jaar geleden. Toen wilde nagenoeg niemand in de als probleemwijk omschreven deel van Zwolle wonen. Die tijden zijn definitief voorbij. De projectgroep die zich met de herstructurering van de wijk bezig hield, heeft klaarblijkelijk goed werk verricht. Voor tokkies-achtige toestanden is geen ruimte meer. Dus het houden van varkens in een flat, een situatie die zich in het grijze verleden rond de Beethovenlaan schijnt te hebben voorgedaan, is er niet meer bij. Geïnteresseerde kooplustigen melden zich in hoog tempo voor een van de vele nieuwbouwwoningen. De interesse is zelfs zo groot dat er met wachtlijsten gewerkt moet worden. Op de plek van de gesloopte flats zien Zwollenaren dat er iets moois voor terug komt. Dat doet hen besluiten om terug te keren naar de ooit zo verpauperde wijk. Ook de bouw van het nieuwe winkelcentrum aan het Bachplein past precies binnen het beeld en de uitstraling van de nieuwe ‘oude’ wijk. De prijzen van de nieuwbouwwoningen variëren tussen de 175.000 en 268.00 euro. ‘Betaalbaar’’ zeggen de potentiële kopers. De eerste 72 woningen uit het muziekproject Holtenbroek werden binnen een half jaar verkocht. Maar van de nieuwbouw aan de Verhulststraat wordt een nog snellere verkooptijd verwacht. Kortom, enthousiasme is troef in een wijk die afrekent met een negatief imago.

© BON/Tekst:MediaHuis Zwolle
Provincie:
Tag(s):