vrijdag, 9. september 2005 - 8:51

Veel verwarring over huisarts en no-claimregeling

Den Haag

41% van de ziekenfondsverzekerden denkt ten onrechte dat een bezoek aan de huisarts onder de no-claim teruggave regeling valt. Zij denken dus dat een bezoek aan de huisarts ten koste gaat van het bedrag dat zij aan het eind van het jaar terug zullen krijgen van hun ziekenfonds. Dit kan ertoe leiden dat mensen hun huisarts ten onrechte niet bezoeken en te lang doorlopen met klachten.

Dat blijkt uit onderzoek van het ConsumentenPanel Gezondheidszorg van het NIVEL, gesubsidieerd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Het doel van de no-claim teruggave regeling is het aanzetten van consumenten tot het maken van afwegingen rond het eigen zorggebruik. Uit het onderzoek bleek echter dat (in mei 2005) een kwart van de ondervraagden überhaupt niet op de hoogte was van de invoering van de no-claimregeling per 1 januari 2005. Als dat zo blijft, zal de regeling voor een deel zijn uitwerking missen.

Na de invoering van het nieuwe zorgstelsel per 1 januari 2006, gaat de no- claimregeling gelden voor alle Nederlanders, niet alleen voor de ziekenfonds verzekerden zoals nu. Ook dan zal de huisarts niet onder de no-claimregeling vallen. Het Consumentenpanel zal de komende jaren regelmatig blijven onderzoeken hoe het gesteld is met de kennis van mensen over de no-claimregeling.
Categorie:
Tag(s):