donderdag, 28. april 2005 - 18:40

Veiligheid belangrijkste bij aanschaf auto

Merkimago staat niet in de top drie van belangrijkste overwegingen bij de aanschaf van een auto, zo concludeert ACNielsen na een wereldwijde enquête onder 14.000 autobezitters.

Prijs is zowel in Europa, in de VS als in Azië de doorslaggevende factor bij het kopen van een auto, aldus ACNielsen. Gevolgd door respectievelijk prestaties en brandstofverbruik.

Uit een onderzoek dat RAI Vereniging en BOVAG eind vorig jaar onder Nederlandse autobezitters hielden, bleek overigens dat in Nederland veiligheid het belangrijkste aanschafcriterium is, gevolgd door prijs en comfort. Verbruik en uitstoot staan op plek vier en vijf bij de Nederlandse autokoper.
‘Fabrikanten van luxe auto’s zullen zich wellicht verbazen over het feit dat merkimago en prestige geen topprioriteit hebben bij de keuze voor een merk’, aldus de onderzoekers. ‘Advertentiecampagnes die sterk zijn gericht op imago en prestige, maar geen informatie geven over prijs, prestatie en veiligheid, missen hierdoor misschien een belangrijke doelgroep.’

Bijna een kwart van de Europese consumenten zegt van plan te zijn om nog dit jaar een nieuwe auto te kopen. Nederland scoort met 18 procent onder dit Europees gemiddelde. In 68 procent van de gevallen gaat het om vervanging van de huidige.

Nog een aardig feitje in de serie Wist-u-dat?: liefst 92 procent van de Amerikaanse volwassenen is in bezit van een auto. Daarmee zijn ze wereldkampioen. Op nummer twee staan de Italianen (90 procent), Nederland scoort 72 procent.

©BON/Foto:Sjaak bron: Bovagkrant
Categorie:
Tag(s):