zaterdag, 12. februari 2005 - 11:50

VW +

Amsterdam

De AutoRAI 2005 staat bij Volkswagen voor een belangrijk deel in het teken van het debuut van de Golf Plus. Met deze auto boort Volkswagen het segment tussen hatchback en MPV aan. Het koetswerk van de Golf Plus is hoger dan dat van de normale Golf en dat levert een ongekend ruim en veelzijdig interieur op. De Golf Plus is herkenbaar als Golf, maar heeft tegelijkertijd een groot aantal unieke kenmerken zoals de karakteristieke grille, de LED-achterlichten en de grote achterklep.

Hij plaatst zich in het Volkswagen-gamma precies tussen de hatchback-uitvoeringen van de Golf en de Midi-MPV Touran. Daarmee is de auto bijzonder geschikt voor gezinnen die wel behoefte hebben aan extra ruimte, maar waarvoor een MPV te groot is. De Golf Plus is gebaseerd op de succesvolle nieuwe Golf waarvan hij zich vooral door zijn grotere hoogte (+ 9,5 cm) onderscheidt. Mede daardoor ontstaat een uitermate ruim en veelzijdig interieur.

Multifunctionele vijfzitter:

In het interieur van de Golf Plus is plaats voor vijf volwassenen en hun bagage. De bestuurder en bijrijder hebben een vrij hoge zitpositie en dat komt het uitzicht op de weg zeer ten goede.

Tekenend voor de veelzijdigheid van de auto, is de mogelijkheid tot het verschuiven van de achterbank. Als er even ‘iets’ meer bagageruimte nodig is, kan de bank 16 centimeter naar voren schuiven. Daardoor is de bagageruimte te variëren van 395-505 liter. Als maximale bagageruimte vereist is, kan de achterbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt. Het klapmechanisme zorgt er daarbij voor dat zodra de leuningen worden neergeklapt, de zittingen ook automatisch naar beneden gaan. Daarna is de laadvloer vrijwel volkomen vlak en bedraagt het maximale laadvolume liefst 1.450 liter. Met de achterbank in de normale stand, beschikt de Golf Plus over een in hoogte verstelbare en in twee posities te vergrendelen laadvloer. Daardoor kan voor vrijwel elk object een bagageruimte op maat worden gecreëerd. Daarnaast beschikt de Golf Plus over een veelheid aan opbergvakken (maximaal 43) en is er de mogelijkheid om de leuning van de middelste zitplaats apart neer te klappen. Daardoor ontstaat niet alleen een tafeltje met bekerhouders, maar tevens de mogelijkheid om langere voorwerpen als ski’s te vervoeren.

Motoren:

Voor de Golf Plus zijn in eerste instantie vier motoren beschikbaar: twee benzine krachtbronnen en twee diesels. De basis van de benzinemotoren wordt gevormd door de 1.4 16V met 55 kW/75 pk, die uitsluitend in combinatie met het Trendline uitrustingsniveau beschikbaar is. De 1.6 FSI heeft directe benzine-injectie en levert mede daardoor een vermogen van 85 kW/115 pk. Deze motor is verkrijgbaar in combinatie met alle drie uitrustingsniveaus. Het benzinemotorengamma wordt op korte termijn uitgebreid met een 1.4 FSI 66 kW/90 pk, een 1.6 met 75 kW/102 pk en een 2.0 FSI met 110 kW/150 pk.
Het dieselgamma begint met de 1.9 TDI met pompverstuivertechniek en 77 kW/105 pk. Deze motor is evenals de 2.0 TDI (103kW/140 pk) leverbaar in combinatie met alle drie de uitrustingsniveaus. In de loop van 2005 wordt het programma aangevuld met een 1.9 TDI met 66 kW/90 pk. Afhankelijk van de motorisering zijn alle modellen standaard voorzien van een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. De krachtigste benzine- en dieselmodellen zijn optioneel leverbaar met respectievelijk Tiptronic (automatische zesversnellingsbak) en DSG (Direct Shift Box) met dubbele koppeling.©BON/RAI
Categorie:
Tag(s):