maandag, 25. juli 2005 - 13:48

Williams met Cosworth V8 in 2006

Op het moment dat BMW bekend maakte dat zij voor seizoen 2006 het team van Sauber kopen en hun eigen team beginnen, betekende dit voor Williams dat hun zesjarige samenwerking met BMW ten einde is.

Williams heeft vervolgens Honda en Toyota gepolst voor motorenleveranties aan het team. Beide fabrikanten konden hier niet op in gaan. Nu heeft Williams toch een partner voor 2006 gevonden: Cosworth.

Patrick Head van Williams: “Ik geloof dat Cosworth een hele goede V8 kan maken, ze hebben namelijk veel ervaring met V8 motoren en hebben een goede geschiedenis hierin. Het probleem is alleen dat wij niet in de positie zijn een motor te kopen en dat Cosworth in tegenstelling tot de grote autofabrikanten niet in staat is een motor kosteloos te leveren�

Cosworth heeft er zelfs over nagedacht het V8 programma op te zeggen omdat men voor komend seizoen alleen nog maar Minardi onder contract heeft staan. En Minardi gaat met begrensde V10 motoren rijden. Om het V8 programma toch overeind te houden is men Williams iets tegemoet gekomen in de prijs voor de motoren. Naar verluid kost het motorencontract toch nog meer dan tien miljoen euro.

Voor Williams kan de overeenkomst echter nog heel gunstig uitpakken. Geen van de motorenbouwers heeft op het moment zo veel ervaring met V8 motoren als Cosworth. Men heeft een grote database met gegevens uit de vele jaren die men met een V8 heeft gereden. De legendarische Cosworth DFV is nog steeds de motor met de meeste Formule 1 overwinningen op haar naam. Ook de bouw van de nieuwe V8 ligt goed op schema. Reeds in juni van dit jaar bracht Cosworth naar buiten dat hun motor op de testbank 21.000 toeren kan draaien met meer dan 700 pk.

Of de samenwerking tussen Williams en Cosworth lang zal duren valt nog te bezien. Cosworth zal na niet al te lange tijd haar voorsprong ten opzicht van de grote motorenbouwers gaan verliezen. Waarschijnlijk plant men bij Williams dus een overgangsjaar, zoals men eerder in 1988 al deed, toen men van een fabrieks Honda overstapte op een Judd motor, om vervolgens in 1989 met Renault verder te gaan. Toen de samenwerking met Renault ophield reed het team in 1998 en 1999 met een Renault klantenmotor onder de naam Mechachrome en Supertec. En vanaf 2000 heeft het team met BMW motoren gereden.

Volgens sommigen zal Williams in 2007 met Toyota doorstarten. Eigenlijk was dit ook al voor 2006 de bedoeling, maar Williams diende te laat een aanvraag voor de motoren in. Ook heeft Frank Williams de heren van de Europese motorenafdelingen van Honda en Toyota voor het hoofd gestoten door niet eerst hen te contacteren, maar meteen de grote bazen in Japan.

De eerste Williams met Cosworth motor zal al in november op het circuit verschijnen. Dit zal dan de eerste Williams met een V8 Cosworth motor zijn sinds 1983. Het team reed namelijk van 1975 tot 1983 met de Cosworth DFV V8 motor. De laatste wereldkampioen in een Williams Cosworth is Keke Rosberg in 1982. Zijn zoon Nico is momenteel succesvol GP2 coureur en test regelmatig voor het team van Williams. Dus wie weet herhaalt de geschiedenis zich.
Categorie:
Tag(s):