donderdag, 17. maart 2005 - 17:43

Zero-emission

Utrecht

Al sinds de jaren negentig werkt de auto-industrie aan zuinigere auto’s die minder schadelijke stoffen uitstoten. Op de internationale autosalon van Genève toonde Mercedes-Benz hoe vooruitstrevend de volgende generatie personenauto’s op dit gebied kan zijn. In Genève vond de internationale introductie plaats van de nieuwe Mercedes B-Klasse. De nieuwe Compact Sports Tourer, een reis-, gezins- en vrijetijdsauto, werd daar gepresenteerd met brandstofcelaandrijving.

Op lange termijn biedt de brandstofcel de beste mogelijkheden om compromisloos milieuverantwoorde mobiliteit met de auto te waarborgen. Want de brandstofcel wordt gevoed met zuivere waterstof of waterstofdragers en maakt dus de ‘zero-emissionauto' mogelijk. In de brandstofcel word waterstof en zuurstof op een gecontroleerde wijze omgezet in water. Bij deze reactie komen warmte en elektriciteit vrij, waarmee een elektromotor wordt aangedreven. De enige uitstoot die de auto heeft is schone waterdamp.

Dat een emissievrije aandrijving en sportief-dynamisch rijden goed samengaan, wordt benadrukt door de technische gegevens. De elektromotor van de B-Klasse ‘F-Cell’ (fuel cell, oftewel brandstofcel) levert meer dan 136 pk. Dankzij het gereduceerde energieverbruik en het grotere reservoir is de actieradius bijna verdubbeld tot bijna 400 km.

Sinds 2003 worden dertig Mercedes-Benz ‘Citaro’ stadsbussen verspreid over tien Europese steden, waaronder Amsterdam, ingezet op lijndiensten. Daarbij hebben de bussen meer dan 500.000 km afgelegd en meer dan 2 miljoen passagiers vervoerd.

Dat de brandstofceltechniek belangrijk is voor het reduceren van emissie is wel duidelijk. Door nieuwe technieken kan het Broeikaseffect drastisch worden verminderd.

© BON / Foto’s DaimlerChrysler
Categorie:
Tag(s):