donderdag, 3. februari 2005 - 10:48

Ziekenhuizen buiten website niet volledig uit

Bijna alle Nederlandse ziekenhuizen (94%) hebben een website die onder de maat is. Volgens een onderzoek van Capgemini blijkt dat ziekenhuizen de mogelijkheden van de webiste niet volledig benutten. Het onderzoek laat zien dat het droevig is gesteld met de digitale communicatie tussen Nederlandse ziekenhuizen en hun patiënten.

Uit het onderzoek komt naar voren dat slechts 36% van de ziekenhuizen de mogelijkheid biedt on online of via e-mail een klacht in te dienen. Afspraken maken, inzien of wijzigen via internet kan maar bij 10% van de onderzochte ziekenhuizen.

Ook binnen het ziekenhuis is de PC nog niet tot aan het bed doorgedrongen. 10% Van de ziekenhuizen biedt e-mail aan als optie voor de patiënt. Het elektronisch bestellen of laten afleveren van bloemen en/of cadeaus voor patiënten kan maar in 5% van de ziekenhuizen. Het delen van kennis en ervaringen door patiënten dan wel medisch advies inwinnen via de website kan bij slechts 5% van de ziekenhuizen.

Door deze slechte cijfers lopen ziekenhuizen achter op patiëntenverenigingen die deze mogelijkheden wel aanbieden.
Pluspuntje is dat 82% van de ziekenhuizen beschikt over een algemeen e-mailadres of een online contactformulier.
Categorie:
Tag(s):