woensdag, 9. november 2005 - 16:51

Zuid-Limburg gevrijwaard van vierkante wielen

Vanaf komende maandag gaat er in Zuid-Limburg een stoptrein rijden met een sproei-installatie tegen gladde sporen. Ter hoogte van stations wordt er door de machinist sandite aangebracht op de rails. Sandite is een mengsel van gel met zand en metaaldeeltjes en maakt het spoor stroever. Hierdoor krijgen treinen meer grip en ontstaan er geen ‘vierkante wielen’. De trein wordt ingezet in de reguliere dienstregeling tussen Sittard, Heerlen en Maastricht.

Het voordeel van deze nieuwe techniek is dat de gel wordt aangebracht tijdens de rit. De treinreizigers merken er niets van en het treinverkeer wordt niet gehinderd. Als de sproei-installatie op de stoptrein goed functioneert, kunnen volgend jaar meer treinen van sproei-installaties worden voorzien. De sandite wordt twee keer per dag aangebracht.

In de herfstperiode kunnen de vallende bladeren de spoorrails glad maken. Wanneer een trein moet remmen of optrekken kunnen de zogenoemde vierkante wielen ontstaan, omdat de wielen geen grip hebben op de rails en vervolgens slippen. Met het aanbrengen van de gel op de rails, ondervindt de trein heer geen hinder van.

Iedere herfst rijden er over het Nederlandse spoor vier speciale sanditetreinen die risicoplekken besproeien. Ook wordt bij stations waar veel gladheid voorkomt een algen- en wierendodend middel aangebracht. In Limburg betreft het de stations van Nuth, Hoensbroek en Valkenburg. ProRail doet dit najaar ook een proef met het opruwen van de rails met een slijptrein, tussen Nijmegen en Den Bosch.
Provincie:
Tag(s):