woensdag, 11. mei 2005 - 21:19

Zwart-op-wit: BPM verdwijnt

Bunnik

Het platform Anders Betalen voor Mobiliteit is er uit. De laatste vergadersessie dinsdag, leverde het door minister Peijs zo vurig gewenste eensluidende advies op. De vaste autolasten worden in een paar stappen vervangen door een variabele kilometerprijs. Het zo vergaarde geld gaat rechtstreeks naar de infrastructuur.

Het platform, dat een breed maatschappelijk draagvlak vertegenwoordigt van werkgevers tot milieubeweging, adviseert de ministers van Verkeer en Financiën om binnen vier jaar te beginnen met een heffing op enkele notoire verkeersknelpunten. Het geld dat die heffing oplevert, gaat per knelpunt rechtstreeks naar een bedrijf of consortium dat dat knelpunt aanpakt.

Het platform stelt voor, die eerste heffingen bij wijze van gebaar, gepaard te laten gaan met een beperkte verlaging van motorrijtuigenbelasting. Zodra het technisch haalbaar is, vervangt kilometerheffing in heel Nederland de motorrijtuigenbelasting en BPM. Het platform verwacht dat dit op zijn vroegst in 2013 het geval zal zijn. Deze heffing kent een vast deel en een deel dat afhankelijk is van hoeveelheid verreden kilometers, van tijd en plaats en van de milieukenmerken van het motorvoertuig.

BOVAG-directeur Koos Burgman, lid van het platform, is enthousiast over het bereikte akkoord. ‘We strijden al jarenlang om de vaste lasten en met name de BPM naar beneden te krijgen en dat lijkt nu te gaan lukken. Er staat nu eindelijk zwart-op-wit dat de BPM geheel of grotendeels afgeschaft zal worden. Dat is belangrijk voor onze branche omdat daardoor de administratieve lastendruk aanzienlijk zal dalen en onze concurrentiepositie in Europa er een stuk beter voor komt te staan.’

Minister Peijs heeft aangekondigd dat als het platform met een eensluidend advies komt, ze dat onversneden overneemt. ‘We zullen haar daar aan houden’, aldus Burgman. ‘Dit is echt een doorbraak. De voorgestelde methodiek van betalen naar gebruik is zo veel beter aan de weggebruiker uit te leggen. Vooral omdat het geïnde geld niet in een bodemloze put wordt gestort, maar rechtstreeks naar de infrastructuur gaat.’ Het definitieve advies wordt volgende week aan de ministers aangeboden.

©BON/Sjaak Bron: Bovagkrant

Categorie:
Tag(s):