maandag, 23. januari 2006 - 9:52

‘Belgen letten op de kleintjes’

Amsterdam

Belgen kopen steeds vaker kleinere auto’s. Dit blijkt uit de eerste verkoopresultaten van het tweejaarlijkse Autosalon van Brussel. Vooral autootjes van de merken als Chevrolet Matiz, Suzuki Swift, Dacia Logan en de Renault Clio vallen in de smaak bij de Belgische koper. In Nederland loopt het niet storm zo blijkt uit cijfers van de Bovag Rai Vereniging. De laatste jaren is een aantal nieuwe modeltypen echter sterk in opkomst.

Zo gaat de verkoop van MPV’s en SUV’s ten koste van de traditionele modellen. Als we de nieuwverkopen in 2005 vergelijken met het rijdend wagenpark dan neemt het marktaandeel van de hatchback met ruim 10 procentpunten af van een marktaandeel van 52% in het rijdend wagenpark naar een aandeel van 42% in de nieuwverkopen. De verwachting is dat de introductie van de vernieuwde Golf en Astra modellen de hatchback verkopen een tijdelijke impuls zullen geven
Behalve de hatchback verliest ook een traditioneel modeltype als de sedan terrein: op het moment ligt het aandeel van de sedans in het rijdend wagenpark nog op bijna 17%, maar in de nieuwverkopen ligt het aandeel van de sedans onder de 10%.

De aandelen in de verkoop van nieuwe modellen zoals de MPV en de SUV daarentegen liggen twee- tot driemaal zo hoog als hun aandeel in het rijdend wagenpark. De verwachting is dat de groei in deze segmenten de komende jaren zal aanhouden. De kleinere voertuigen zijn goed voor 30’4 procent en een echte groei is sinds 2000 niet echt gemeten.
Categorie:
Tag(s):