woensdag, 29. maart 2006 - 9:16

Alcohol-onderde-16-nogeven-niet.nl gelanceerd

Den Haag

Alcoholonderde16nogevenniet.nl is de nieuwe slogan die vanaf begin april te zien zal zijn onder de commercials voor zwakalcoholhoudende dranken. Hierover zijn minister Hoogervorst van VWS en de alcoholproducenten, verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) het eens geworden.

De alcoholbranche geeft hiermee uitvoering aan de afspraken die zij vorig jaar met de Minister heeft gemaakt over het bestrijden van het drinken onder de 16 jaar. Het webportal, www.alcoholonderde16nogevenniet.nl, geeft via links toegang tot relevante informatie voor jongeren, ouders en opvoeders.

Vanaf begin april is de slogan te zien onder de commercials voor zwakalcoholhoudende dranken, waarvoor een wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar bestaat. Tegelijkertijd gaat de webportal online. De slogan vervangt voor een deel de zeer bekende slogan "Geniet, maar drink met mate", die te zien zal blijven onder de commercials voor sterke drank.

Slogan en webportal maken onderdeel uit van een bredere aanpak, gericht op verstrekkers, ouders en jongeren. De alcoholbranche, preventie-instellingen en overheid willen dat niet drinken onder de 16 jaar weer de maatschappelijke norm wordt. "Het herbevestigen van deze maatschappelijke norm en het keren van de huidige trend, waarbij jongeren juist eerder beginnen met drinken, is geen eenvoudige opgave en zal van alle betrokken partijen een langjarige, consistente inspanning vragen", aldus partijen.
Categorie:
Tag(s):