zondag, 28. mei 2006 - 16:13

Alonso wint soeverein in Monaco

Renault-coureur Fernando Alonso heeft een enerverende Grand Prix van Monaco gewonnen. Het was voor de Spanjaard de eerste zege in het vorstendom, en zijn tweede overwinning op rij. Christijan Albers reed ondanks een 'drive-through penalty' een sterke race en finishte als 12de.

De overwinning van Alonso was niet zo’n uitgemaakte zaak als velen vooraf hadden voorspeld na het wegvallen vooraan van Michael Schumacher. De Spanjaard moest zware druk weerstaan van zowel Kimi Raikkonen als Mark Webber.

De start van de wedstrijd in Monaco verloopt redelijk ordelijk, op een pijnlijk incident tussen de beide MF1 Racing coureurs na. Als de lichten uitgaan komt Tiago Monteiro beter weg dan Christijan Albers; de Nederlander stuurt daarop direct naar rechts om zijn teamgenoot de pas af te snijden. Deze weigert toe te geven en een botsing is het onvermijdelijke gevolg. Het incident is eigenlijk niet meer dan een simpel startongeluk, maar de wedstrijdleiding heeft na het bestraffen van Michael Schumacher de smaak te pakken, en is wederom van mening dat een sanctie op zijn plaats is.

Vooraan heeft Alonso zijn geërfde pole position inmiddels omgezet in de leiding in de race, maar hij wordt achtervolgd door Mark Webber en de beide McLaren coureurs. Goede starts zijn er gemaakt door Nico Rosberg en Rubens Barrichello. Michael Schumacher start vanuit de pitstraat, en maakt in de eerste ronde meteen enkele plaatsen goed. Zijn opmars wordt echter gestuit door Jenson Button. De Honda-coureur is werkelijk niet vooruit te branden, en Schumacher kan in de openingsfase niet anders dan zich verbijten achter de Brit.

Iemand die daar weinig trek in heeft is Kimi Raikkonen, die aan het begin van de tweede ronde Mark Webber voorbij steekt. De Fin komt in de tweede ronde beter uit St. Devote en wurmt zich langs de Williams. Vervolgens rijdt hij zich met enkele snelste rondes tot vlak achter Alonso en lijkt vanaf dat moment werkelijk vastgeplakt aan de Renault. Ook Webber kan het leidende duo relatief eenvoudig bijbenen.

Zoals bekend is Monaco er de plek niet naar voor inhaalfestijnen, en de volgorde blijft tot de eerste serie pitstops ongewijzigd. Alleen Michael Schumacher slaagt er in Button voorbij te gaan met een fraaie uitrem actie in de havenchicane. Aan de andere kant: de Brit is in deze race zo traag onderweg dat een fanatieke wandelaar hem waarschijnlijk nog achter zich zou laten.

Hoe dan ook, het wachten is op de pitstops. In ronde 20 acht Juan Pablo Montoya de tijd rijp. Zijn voorbeeld wordt een ronde later gevolgd door teamgenoot Raikkonen. Daarmee is Webber weer terug op de positie waarin hij zich bij de start bevond. Als niet veel later ook Fernando vanuit leidende positie zijn pitstop maakt, gaat de Australiër zowaar aan de leiding. Na een teleurstellende race op Barcelona lijkt Williams de snelheid hervonden te hebben.

Webber slaagt er door langer buiten te blijven net niet in om de leiding over te nemen. Nadat zijn Williams is voorzien van nieuwe banden en brandstof blijkt het leidende trio ongewijzigd. Ondertussen lijkt raceleider Alonso het niet goed te kunnen vinden met zijn tweede set banden. Raikkonen en Webber zijn duidelijk sneller en ook Montoya vindt aansluiting met de leiders. Albers is op dit punt zelfs de een na snelste man in de race!

En dan het wonder. Fisichella dreigt op een ronde gezet te worden door de leiders en als door een wesp gestoken gaat hij in de havenchicane brutaal voorbij David Coulthard. Inhalen in Monaco! Het kan nog gekker: in de daaropvolgende ronde gaat Jacques Villeneuve over de knie bij de Italiaan. Wat krijgen we hierna? Water dat gaat branden?

Dat niet. Fisichella moet er nu echt aan geloven en laat na kopman Alonso te hebben laten passeren Kimi Raikkonen sportief voorbij. Hulde voor de Italiaan.

Het gat met Webber is inmiddels opgelopen naar ongeveer zeven seconden en spoedig blijkt waarom. De Monegaskische baancommissarissen bewijzen de Williams-coureur niet echt een dienst door langzamere deelnemers niet aan de kant te dwingen met blauwe vlaggen. Weldra doet het er niet meer toe: in ronde 48 moet Webber zijn wagen gefrustreerd aan de kant zetten. Hij veroorzaakt zo meteen een Safety Car fase, die vrijwel alle coureurs aangrijpen om met een minimum aan tijdverlies hun laatste pitstops te maken.

De Safety Car is vervolgens het startsignaal voor een ware slijtageslag in de slotfase. Door de oplopende temperaturen valt de ene na de andere coureur uit. Kimi Raikkonen is de eerste die er aan moet geloven, gevolgd door Takuma Sato in de Super Aguri.

In de 51ste ronde komt de Safety Car weer binnen en wordt de race hervat, maar de lijst met uitvallers blijft groeien. Christian Klien, die tot op dat moment verwikkeld was in een heftig duel met teamgenoot Coulthard, moet zijn Red Bull Racing aan de kant zetten. Zo ook Nico Rosberg, die in de laatste bocht met zijn Williams de vangrail induikt. Jacques Villeneuve krijgt daarop een ‘drive-through’. Zijn vergrijp: inhalen achter de Safety Car.

Ook Rubens Barrichello is stout geweest, hij heeft te hard gereden in de pitstraat, en mag die voor straf nog eens opzoeken. Dat zorgt er voor dat Jarno Trulli op koers ligt voor eens podium. Aan de lijdensweg van de arme Italiaan, die tot op heden nog zonder punten is, lijkt echter geen einde te komen. Ook hij behoort spoedig tot het leger uitvallers.

In de slotfase is het Michael Schumacher die op een vijfde plaats liggend alle frustratie van dit weekend van zich af lijkt te willen rijden. De Duitser opent de jacht op Barrichello, en heeft de druk er vol op staan bij zijn voormalige teamgenoot. Uiteindelijk weet de Braziliaan wel stand te houden. Wellicht had Giancarlo Fisichella de inhaalmanoeuvres reeds opgemaakt.

Alonso wint dus voor Montoya, die ongeveer zestien seconden achter de Spanjaard over de streep komt. David Coulhard verrast vriend en vijand door de laatste podiumplek voor zich op te eisen. De laatste drie puntenposities worden ingenomen door Fisichella, Nick Heidfeld, en Ralf Schumacher.
Categorie:
Tag(s):