woensdag, 11. januari 2006 - 15:38

Chevrolet in 2006 weer volop actief in de autosport

Chevrolet Europe heeft tijdens de Brusselse Autosalon haar World Touring Car Championship 2006 activiteiten afgetrapt, terwijl in Nederland twaalf teams zich inmiddels voorbereiden op het tweede rallyseizoen in de Chevrolet Kalos Rally Challenge. Tijdens het Salon van Brussel stelde Wayne Brannon, de nieuwe Executive Director van Chevrolet Europe, de 2006-versie van de Chevrolet Nubira WTC voor aan media en publiek.

“Ik ben er trots op aan het hoofd te staan van een merk dat een motorsportprogramma op topniveau heeft, zoals Chevrolet dat heeft met het WK voor toerwagens,� aldus Brannon. “In mijn vorige functie bij General Motors in Latijns Amerika, Afrika en het Midden Oosten, had ik de gelegenheid zelf te ondervinden hoezeer autosport helpt een merk te positioneren op de markt en hoe het eveneens de naamsbekendheid vergroot. De resultaten van de laatste wedstrijden van vorig jaar hebben duidelijk laten zien dat het potentieel er is!�

Op nationaal niveau streeft Chevrolet Nederland dezelfde doelstellingen na. Pieter Stokman, PR-manager van Chevrolet Nederland en initiatiefnemer van de Chevrolet Kalos Challenge: “Ook voor de Challenge was 2005 een leerjaar, maar de resultaten waren prima. De auto’s hebben perfect gepresteerd, de Chevrolet klasse is een welkome aanvulling op de Nederlandse rallysport gebleken en alle teams en rijders hebben het erg naar hun zin. Ook de Nederlandse Chevrolet dealers hebben zeer positief gereageerd op dit initiatief.�
Het komende seizoen is de klasse uitgebreid met twee nieuwe, snelle rijders, terwijl de Kalos rallyauto’s nagenoeg ongewijzigd zijn gebleven, onder het motto ‘never change a winning team’. Wel worden grotere remmen gemonteerd en een instelbare remdrukverdeler.

WTCC
Na een jaar ‘leerschool’ heeft preparateur RML de winter benut om alle data en feedback die het team het afgelopen seizoen verzamelde in de nieuwe auto te verwerken. “Ons 2006 model is een logische ontwikkeling van de 2005 auto,� aldus Ray Mallock, Chief Executive van RML. “2005 was een druk jaar, met een vol raceschema en een nog voller ontwikkelingsprogramma in onze workshops. Gedurende het jaar konden we onze concurrentiepositie echter continu en op consistente wijze verbeteren. Alles wat we geleerd hebben in 2005, en de ontwikkelingen die we hebben doorgevoerd sinds het einde van het seizoen, zitten in die 2006 auto. De meest zichtbare verandering in vergelijking met vorig jaar is natuurlijk de positie van de coureur in de auto. We zijn er daarom dan ook van overtuigd dat we de resultaten die we in Valencia en Macau neer hebben gezet verder kunnen verbeteren.�
Het stuur aan de linkerkant komt ook de klantenauto’s, die vanaf nu zullen verkocht worden, ten goede.

“Wat de aërodynamica betreft hebben we ons vooral toegelegd op het verminderen van de luchtweerstand door intensief gebruik te maken van Computational Fluid Design (CFD) alsook van een ‘full-scale’ windtunnel. De ophangingen zijn herzien en de servicability is meteen ook vergroot.�

“Wat betreft de motor is de grootste verandering dat deze nu bij RML onder één dak wordt gebouwd, in onze nieuwe ‘RML Power’ afdeling die geleid wordt door ex-Cosworth-ingenieur Arnaud Martin. Hierdoor verwachten we uiteraard ook belangrijke stappen voorwaarts op dit gebied, ook omdat wij permanent een testauto beschikbaar zullen hebben.�

“Nadat we de lessen grondig geleerd hebben in 2005, moeten we dit jaar bewijzen dat we de ervaring van de afgelopen twaalf maanden weten om te zetten in resultaten,� verklaart Chevrolet Europe’s Motorsport Manager Eric Nève. “Gelet op het werk dat gedurende de winter gebeurd is, ben ik er van overtuigd dat we dit jaar vanaf het begin van ons testprogramma op volle snelheid kunnen meedraaien. Eveneens belangrijk voor ons is dat het WK in 2006 verder is uitgebreid naar Oost Europa en Zuid Amerika, twee cruciale regio’s voor Chevrolet.�

De coureurs voor 2006 zijn dezelfde gebleven: Rob Huff, Nicola Larini en Alain Menu. De resultaten van vorig jaar hebben GMAC ertoe aangezet als hoofdsponsor op te treden in het 2006 WTCC avontuur.Chevrolet’s testprogramma begint met de shake down op de MIRA Proving Grounds op 8 februari en wordt vervolgd met tests op de circuits van Brands Hatch, Snetterton, Albacete en Magny Cours.
Het eerste evenement in de Chevrolet Kalos Rally Challenge is de Zuiderzeerally op 17 en 18 maart.
Categorie:
Tag(s):