donderdag, 23. november 2006 - 9:44

Consumenten-vertrouwen valt licht terug

Amsterdam

Het consumentenvertrouwen is in november 2006 iets gedaald ten opzichte van oktober. Er zijn echter nog steeds meer optimisten dan pessimisten. De consumenten waren in november vooral minder positief over het economisch klimaat. De koopbereidheid bleef vrijwel gelijk. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Consumenten waren in november 2006 wat minder positief over het economisch klimaat. Het oordeel over de economie in de komende twaalf maanden bereikte vorige maand nog een top, maar zakte in november weer terug naar het niveau van augustus en september. Over de economie in de afgelopen twaalf maanden veranderde het oordeel echter niet. Het aantal consumenten dat positief oordeelt over het economisch klimaat overtreft ruim het aantal dat negatief is.

De koopbereidheid van de consument veranderde deze maand vrijwel niet. De onderliggende indicatoren veranderden echter wel. De koopbereidheid is gebaseerd op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen en op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden.
Categorie:
Tag(s):