donderdag, 5. januari 2006 - 14:29

De driewielige motorfiets van Volkswagen

Een kruising tussen een motorfiets en een sportauto, dit is de Volkswagen GX3. Volkswagen heeft deze conceptcar speciaal ontwikkeld voor de Amerikaanse markt en gaat mogelijk zelfs in productie.

Je zou bijna denken dat Volkswagen zich heeft laten inspireren door de Peugeot 20Cup die de Franse autofabrikant op de IAA in Frankfurt presenteerde. Het moet voor Volkswagen dan ook een doorn in het oog zijn geweest dat de 20Cup op de IAA in Frankfurt werd gepresenteerd. Volkswagen´s Design Studio in Californië is namelijk al vanaf begin 2005 bezig met de ontwikkeling van deze spectaculaire conceptcar. Daarmee heeft Volkswagen ineens geen uniek concept meer. Ondanks dat is Volkswagen toch een stap verder dan Peugeot. Zij laten namelijk weten dat wanneer de GX3 enthousiast wordt ontvangen, het productiestadium niet ver meer weg is.

De GX3 is één van de modellen die Volkswagen speciaal voor de Amerikaanse markt wil gaan ontwikkelen. De Duitsers hebben niet voor niets de auto laten ontwikkelen in hun Design Center in Californië. De wereldpremière van de GX3 is dan ook op de Los Angeles Motor Auto Show. De GX3 kan het beste worden omschreven als een kruising tussen een motorfiets en een sportauto.

Het design is zonder enige twijfel opvallend te noemen. De voorkant mag dan nog enige gelijkenis tonen met de V-grille die we inmiddels van Volkswagen kennen, de rest is geheel onherkenbaar. De wielen staan buiten de carrosserie en het achterwiel hangt aan een enkele achterbrug. Boven het brede achterwiel (18 x 12 inch) zien we een dubbele uitlaatpijp.

De sportieve en tegelijk extreme lijnvoering is ook doorgetrokken in het interieur. Het instrumentenpaneel is gebaseerd op die van een motorfiets. De twee stoelen zijn voorzien van vijfpunts-racegordels en de versnellingspook heeft een GTI-look. Achter de stoelen is ruimte voor 80 liter bagage.

De slechts 570 kg wegende GX3 wordt aangedreven door een 1.6 liter benzinemotor van Volkswagen. De motor levert een vermogen van 125 pk. Een sprintje vanuit stilstand naar de ´honderd´ wordt afgelegd in 5,7 seconden. Voor de overbrenging heeft Volkswagen een handgeschakelde zesbak gemonteerd die het vermogen overbrengt op het achterwiel. Deze spectaculaire prestaties gaan gepaard met een gemiddeld verbruik van slechts 5,2 liter op 100 km.

Wie er vanuit gaat dat dit weer één van de vele spannende conceptcars is die het productiestadium nooit zal halen zit er naast. Volkswagen laat weten dat bij de ontwikkeling van de GX3 ten allen tijde rekening is gehouden met serieproductie. Als de reacties van het Amerikaanse publiek goed zijn is het mogelijk dat Volkswagen de auto zal gaan produceren. De Duitse autofabrikant houdt er rekening mee dat de GX3 voor nog geen $ 17.000,- van eigenaar zal gaan verwisselen.
Categorie:
Tag(s):