dinsdag, 7. februari 2006 - 11:29

Enschede Evenementenstad

Enschede

Door bundeling van evenementen, een nieuwe organisatie, ruim 1 miljoen euro en een betere promotie profileert Enschede zich als dé evenementenstad van Oost-Nederland. Dit zijn de hoofdlijnen van het nieuwe evenementenprogramma 2006. De gemeenteraad besloot -bij de laatste begrotingsbehandeling- om vanaf 2006 structureel in te zetten op evenementen en binnenstadspromotie. Evenementen en binnenstadspromotie zijn bedoeld om bezoekers uit de wijde regio uit Nederland en Duitsland naar Enschede te trekken.

Met in het vooruitzicht de komst van het Muziekkwartier wordt veelvuldig ingezet op het thema Enschede Muziekstad. Belangrijk jaarlijks terugkerend evenement is het Enschede Muziek Festival (EMF.) Dit evenement moet uitgroeien tot een evenement met (inter)nationale allure en moet een belangrijke publiekstrekker worden. Het EMF vervult daarnaast ook een rol in de promotie van het Muziekkwartier.

Naast het EMF bestaat het evenementenprogramma in 2006 o.a uit de volgende onderdelen: de Enschede Marathon, de Military Boekelo Enschede, het AKI Festival, Laughing Matters Enschede, Mediakunstfestival/GOGBOT, het Big Band Festival en enkele nieuwe evenementen.

In 2005 trokken de Enschedese evenementen totaal 500.000 bezoekers, die samen zorgden voor 7 miljoen euro aan bestedingen in winkels, horeca en parkeren. Bovendien was dit goed voor ruim 80 arbeidsplaatsen. De gemiddelde waardering van bezoekers tijdens evenementen steeg van 7.5 in 2004 naar 7.7 in 2005. Voldoende reden volgens het college om te blijven investeren in evenementen en daarmee het imago van de stad te versterken.
Provincie:
Tag(s):