zondag, 5. februari 2006 - 22:41

Ford behaalt 50e overwinning in Wereld Rally Kampioenschap

Marcus Grönholm en Timo Rautiainen hebben dit weekend met hun Ford Focus RS WRC de Rally van Zweden gewonnen, de 50e zege van Ford in het WK Rallies. De Finnen gingen van start tot finish aan de leiding in de tweede ronde van het FIA World Rally Championship. Een prachtig geschenk overigens voor Grönholm, die op de laatste dag van de rally zijn 38e verjaardag vierde.

De winst in Zweden betekende de tweede achtereenvolgende overwinning voor Grönholm, die twee weken geleden met dezelfde Focus RS ook al de Rallye Monte Carlo won. Het was zijn vierde overwinning in de Zweden-rally en hij voert nu het rijderskampioenschap aan met vier punten voorsprong. BP-Ford teamgenoten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen kwamen hun problemen van vrijdag te boven, toen hun motor oververhit raakte.

Zij eindigden na een inhaalrace op de twaalfde plaats en vergaarden ook de nodige punten voor het merkenkampioenschap, waarin Ford nu ook aan de leiding gaat.

De rally van Zweden is het enige pure winterevenement in de WK-serie en de temperaturen, die soms tot -23˚C zakten, resulteerden in perfecte condities voor het driedaagse evenement in het gebied rond Värmland. De spijkerbanden van BF Goodrich zorgden voor een perfecte grip en de suprematie van Grönholm werd overduidelijk aangetoond door het feit dat hij maar liefst tien van de negentien klassementsproeven op zijn naam schreef. De totale afstand van de KP’s bedroeg 349,02 km.

De laatste dag waren de proeven weer met verse sneeuw bedekt en Grönholm begon aan de laatste serie klassementsproeven met een voorsprong van 25,1 seconden op wereldkampioen Sebastien Loeb. Een lek in het hydraulische systeem op de derde klassementsproef leek even roet in het eten te gooien, omdat Loeb het gat kon dichten tot slechts 14,4 seconden. Maar Grönholm antwoordde direct met snelste tijden op de laatste drie proeven, waardoor hij de rally met een voorsprong van 30,9 seconden kon afsluiten.

“Dit is weer een fantastisch resultaat,� verklaarde Grönholm aan de finish. “Na mijn eerste test hier in de Focus RS voor Kerstmis, dacht ik al wel dat ik hier een goed resultaat kon neerzetten, maar winnen is een ander verhaal. Om mijn eerste twee rallies met deze auto te winnen is een droom en het is goed voor mijn toekomst. Mijn verjaardag is nu even niet belangrijk. Het belangrijkste voor mij is dat de Focus het hele weekend uiterst competitief is geweest. BFGoodrich heeft mij van uitstekende banden voorzien en ik heb een paar zeer snelle tijden neer kunnen zetten. Ik hoop dat de auto even competitief is op onverhard, want het zou super zijn om deze zegereeks de volgende rally voort te kunnen zetten.�

“We hadden de laatste morgen nog een angstig moment, toen we door een olielekkage zelfs olie op de voorruit kregen. Ik moest het handmatige systeem van de versnellingsbak gebruiken en ik had ook geen actief differentieel meer. Ik kon gelukkig doorrijden naar de finish, maar verloor een hoop tijd.� Het lek bleek een filter te zijn dat was geëxplodeerd. Na het vervangen verkeerde de Focus RS weer in een uitstekende conditie.

Hirvonen kon onder de SupeRally reglementen, na zijn oververhitte motor door een kapotte waterpompriem op vrijdag, zijn rally voortzetten. Ondanks de tijdstraf van tien minuten vocht Hirvonen zich van een 33e plaats terug naar een 12e, zodat hij nog de nodige punten binnenhaalde voor Ford.
“Punten scoren is achteraf goed, maar daar zag het vrijdag niet naar uit. Ik ben blij met mijn snelheid en als ik die problemen niet had gehad, had ik zeker op het podium gestaan. De Focus was een genot om op sneeuw en ijs mee te rijden,� aldus de jonge Fin.

Ford TeamRS director Jost Capito was een gelukkig man aan de finish: “Het is super om de eerste twee rallies van het seizoen, allebei heel erg verschillend van karakter, te winnen met een auto die is gebaseerd op de nieuwe Ford Focus ST. Het is fijn dat we Marcus en Mikko met de Focus RS WRC een auto geven waarin zij hun talenten kunnen tonen.�

Volgende ronde
De teams gaan nu op reis voor een verre trip naar Mexico, waar volgende maand de gelijknamige, onverharde rally wordt verreden. De Rally Mexico is gebaseerd in Leon en wordt van 2 t/m 6 maart verreden.

Eindklassering
1. M Grönholm/T Rautiainen Ford Focus RS 3 uur 09 min 01.9 sec
2. S Loeb/D Elena Citroen Xsara 3 uur 09 min 32.8 sec
3. D Carlsson/B Holmstrand Mitsubishi Lancer 3 uur 11 min 58.7 sec
4. G Galli/G Bernacchini Mitsubishi Lancer 3 uur 12 min 05.7 sec
5. T Rådström/J Skallman Subaru Impreza 3 uur 14 min 55.2 sec
6. K Katajamäki/T Alane Ford Focus RS 3 uur 16 min 36.7 sec
7. X Pons/C Del Barrio Citroen Xsara 3 uur 17 min 37.5 sec
8. H Solberg/C Menkerud Peugeot 307 3 uur 18 min 03.4 sec
9. J Joge/M Andersson Peugeot 206 3 uur 18 min 19.1 sec
10 J Tuohino/R Pietilainen Citroen Xsara 3 uur 18 min 44.9 sec

FIA World Rally Championship (after round 2 of 16)
Rijders

Merken:
1. M Grönholm 20 punten 1. Ford 26 punten
2. S Loeb 16 punten 2. Kronos Citroen 24 punten
3= T Gardemeister 6 punten
3. OMV - Peugeot Norway 10 punten 3= D Carlsson 6 punten 4. Subaru 8 punten 5= M Stohl punten
5. Stobart VK M-Sport Ford 7 punten 5= G Galli 5 punten
6. Red-Bull Skoda 3 punten.
Categorie:
Tag(s):