zaterdag, 29. juli 2006 - 11:16

HSL-Zuid tussen Rotterdam en België opgeleverd

Rotterdam

De HSL-infrastructuur tussen Rotterdam en de Belgische grens is vrijdag officieel opgeleverd aan de Nederlandse Staat. De oplevering is een belangrijke mijlpaal op weg naar de ingebruikname van de hogesnelheidslijn. Hoofdingenieur-directeur Jaap Geluk van Rijkswaterstaat HSL-Zuid heeft vandaag het opleveringscontract met aannemer Infraspeed ondertekend. 'Het was niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen,' zegt Geluk. 'De constructieve opstelling van de aannemer heeft daar zeker aan bijgedragen. Ik ben verheugd dat we vandaag een belangrijke stap hebben gezet op weg naar de voltooiing van de HSL-Zuid.'

Aannemer Infraspeed, een consortium van BAM, Fluor en Siemens, is verantwoordelijk voor de bovenbouw van de HSL-Zuid: onder meer de rails, bovenleiding, communicatie-systemen, geluidsschermen en hekwerken. Daarnaast is het consortium gedurende 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de HSL-Zuid en het beschikbaar houden van het spoor.

Infraspeed heeft de bovenbouw volledig gefinancierd en ontvangt van de Staat een maandelijkse vergoeding als het spoor 99 procent van de tijd beschikbaar is voor treinverkeer. De samenwerking tussen de Staat en Infraspeed is het grootste Publiek Private Samenwerking (PPS) contract dat ooit in Nederland is afgesloten.

De oplevering van het zuidelijk gedeelte van het HSL-spoor stond aanvankelijk gepland voor 1 april 2006. Omdat op dat moment nog niet volledig kon worden voldaan aan de contractuele vereisten, werd de oplevering uitgesteld tot uiterlijk 30 juli 2006. Nu aan de vereisten is voldaan, kan het zogeheten Certificate of Availibility worden verleend. Het beheer van het zuidelijk deel van de spoorlijn komt vanaf oktober in handen van ProRail.

Voor bijna het hele HSL-Zuid tracé (met uitzondering van de aansluitingen op bestaand spoor en het laatste deel in Noord-Brabant tot de Belgische grens) is gekozen voor zogenoemd ballastloos spoor als stabiele basis van de spoorstaven. Bij ballastloos spoor worden rails en dwarsliggers niet op een ondergrond van stenen gelegd, zoals bij ballastspoor, maar verankerd in betonplaten die op de zettingsvrije platen worden gestort. Dit maakt het spoorsysteem zeer stijf en sterk. Meer voordelen van ballastloos spoor zijn: lange levensduur, gering onderhoud en minder slijtage van rails en wielen.
Provincie:
Tag(s):