donderdag, 12. januari 2006 - 18:25

Internet wint terrein als belangrijke nieuwsbron

Amstelveen

De hoogte van het abonnementsgeld en de aanwezigheid van internet zijn de belangrijkste redenen voor Nederlanders om geen abonnement op een krant te nemen. Deze argumenten gelden voor 53 procent van de niet-abonnees. Verder geeft 47 procent aan geen abonnee te zijn, omdat men voldoende aan televisie heeft. Een vierde vaakgenoemde reden is een gebrek aan tijd (36 procent).

Van de niet-abonnees zou 37 procent een abonnement overwegen wanneer het abonnementsgeld wordt verlaagd; 31 procent zegt nooit een abonnement te nemen. Dit blijkt uit de vandaag verschenen Dagbladmonitor 2005 van Newcom Research & Consultancy.

Alhoewel de landelijke en regionale krant nog steeds belangrijke nieuwsbronnen zijn, blijven de landelijke televisie en het internet de belangrijkste bronnen. Door negen van de tien Nederlanders (90 procent) wordt de landelijke televisie het vaakst gebruikt als nieuwsbron (Dagbladmonitor 2004: 91 procent). Het internet wordt door 75 procent als nieuwsbron gebruikt en is ten opzichte van 2004 (67 procent) aan belang toegenomen. De landelijke radio wordt (net als in 2004) door 56 procent als nieuwsbron gebruikt.

Aan het onderzoek, dat in november 2005 is uitgevoerd, hebben 1166 panelleden meegedaan. De onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. De Dagbladmonitor verschijnt jaarlijks.
Categorie:
Tag(s):