dinsdag, 20. juni 2006 - 12:11

Kantonniers op koolzaadolie

Gelderland

Na de bouwvakvakantie gaan de bedrijfsauto's van de drie kantonniers van de Provinciale Directie Infrastructuur en Vervoer op koolzaadolie rijden. Om te tanken kunnen zij terecht op het terrein van het steunpunt bij de Zeelandbrug. Daar komt, exclusief voor deze auto's, een bovengronds reservoir van duizend liter te staan.

Een oliekubus is op een pallet geplaatst, waardoor een lege tank gemakkelijk voor een volle kan worden omgewisseld.

De bouwvakvakantie wordt gebruikt om de motoren van de wagens om te bouwen van diesel- naar koolzaadolie. Dit is één van de puur plantaardige oliën, kortweg PPO genoemd.

De ombouw vindt plaats bij een bedrijf in Colijnsplaat, waarbij gekozen is voor het één-tanksysteem. Overigens wil dat niet zeggen dat de auto's nooit meer met 'gewone' diesel getankt kunnen worden want dat blijft incidenteel mogelijk.

De milieuvriendelijke ingreep moet leiden tot minder uitstoot van CO2, zwavel en roet. Gesteld kan worden dat een volgende generatie koolzaadplanten de vervuiling door verbranding tenietdoet. De uitstoot is namelijk gelijk aan wat de planten tijdens de groei tot zich nemen. De roetuitstoot is ongeveer de helft minder dan bij dieselolie en ook het zwavelgehalte is een stuk lager.

Koolzaadolie is, doordat het accijnsvrij is, goedkoper dan dieselolie. Daar staat tegenover dat de auto's iets meer PPO dan diesel verbruiken. Toch wordt verwacht dat niet alleen het milieu, maar ook de portemonnee van de Provincie hier op termijn mee gediend is.

Voorlopig gaat het om een proef, waarbij ook moet worden vastgesteld of de auto's onder winterse omstandigheden dezelfde prestaties leveren als nu met diesel. De kantonniers moeten er immers op kunnen vertrouwen dat hun auto rijklaar is, wanneer zij voor een strooibeurt op pad moeten.

Er wordt rekening mee gehouden dat er startproblemen kunnen ontstaan, doordat de koolzaadolie stroperiger is dan dieselolie en ook een mindere ontstekingsgevoeligheid heeft. Door zo nu en dan diesel bij te tanken zouden die nadelen binnen de perken kunnen blijven.

Andere zaken waarover uitsluitsel moet komen, is het verbruik en het onderhoud. Interessant wordt ook de geurtest. Wat stinkt meer: diesel of koolzaadolie?

Met de ombouw van de auto's en de inrichting van het tankstation zijn zo'n 10.000 euro gemoeid.

Als de proef gunstig verloopt worden meer auto's van de kantonniers omgebouwd voor het rijden op koolzaadolie. Per jaar kunnen daarmee vijf tot tien auto's milieuvriendelijk worden gemaakt.
Provincie:
Tag(s):