dinsdag, 30. mei 2006 - 9:52

Leren op afstand met beeld en geluid effectiever

Rotterdam

Elektronische leeromgevingen waarin gebruik gemaakt wordt van een combinatie van verschillende media (geluid, beeld en tekst) blijken effectief voor groepen die gezamenlijk op afstand studeren. Dit concludeert Heidi Alvarez, die op vrijdag 2 juni 2006 promoveert op het proefschrift Distributed collaborative learning communities enabled by information communication technology aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Alvarez onderzocht of en op welke wijze informatie- en communicatietechnologie (ICT) de effectiviteit van onderwijs kan verbeteren in zogenaamde gemeenschappelijke leeromgevingen. Mensen die vanuit verschillende plekken met elkaar onderwijs volgen met behulp van de computer zijn gebaat met leeromgevingen waarbij niet alleen gebruik gemaakt wordt van tekst, maar ook van beeld en geluid.

Voor het samen leren op afstand met behulp van ICT bestaan verschillende platforms. Alvarez verdiepte zich in een groot project aan de Fielding Graduate University in California, waarbij studenten van verschillende disciplines op afstand intensief samenwerkten.
Categorie:
Tag(s):