maandag, 20. november 2006 - 13:59

Misverstanden over webhosting

Haarlem

Bij het kiezen van webhosting blijken nog altijd veel misverstanden te bestaan bij de consument. Hostingbedrijven adverteren bijvoorbeeld vaak met veel dataverkeer, terwijl een consument met een kleinere website deze hoeveelheid helemaal niet nodig heeft. Voor de meeste websites is een dataverkeer van 1GB vaak meer dan voldoende. Ook de grootte van webruimte is onduidelijk, een gemiddelde website is vaak niet groter dan 50 tot 100Kb, tenzij er audio of video op de site wordt geplaatst. Hostbedrijven bieden vaak veel meer aan dan de consument gebruikt.

Een ander punt waar veel onduidelijkheid over bestaat, is de prijs van een domeinnaam (bijvoorbeeld .eu, .nl of .com). Een .eu-domeinnaam wordt op sommige websites voor €50,00 per jaar verkocht, terwijl de meeste hostingbedrijven voor de domeinnaam rond de €15,00 rekenen of deze zelfs gratis aanbieden in combinatie met een hostingpakket.

Als je een goede hostingprovider zoekt, moet je onder andere letten op de database mogelijkheden, de ondersteuning van scripttaal (ASP, Perl, PHP), de ‘uptime’ (de tijd dat de website in de lucht is) en de mogelijkheden die de provider biedt ten aanzien van additionele software.

'Wij leggen de nadruk van onze diensten juist op de kwaliteit in plaats van de kwantiteit,' vertelt Rolf Stokman van hostingbedrijf Hosting.nl. 'De meeste hostingproviders maken veel reclame voor de hoeveelheid ruimte die ze bieden, wij bieden liever een plan dat de consument ook echt gebruikt. Zo kunnen wij ons richten op de verbetering van de toegankelijkheid en de uptime.'

Tevens wordt op het Internet gratis webhosting aangeboden. Dit wordt aangeboden door providers die geld willen verdienen door reclame in de vorm van banners en pop-ups op de gratis websites te plaatsen. De gebruiker krijgt voor de website een subdomein (bijvoorbeeld: www.uwsubdomein.blikopnieuws.nl), in plaats van een eigen domeinnaam. Onderzoek heeft uitgewezen dat gratis hosting steeds vaker door hackers wordt gebruikt om spyware en andere hacker-tools op te slaan.

Het vinden van een goed hostbedrijf blijft moeilijk en het aanbod is erg groot. Een mogelijke methode om te kijken of het bedrijf van uw keuze goed genoeg is, is het intikken van de naam van het bedrijf in een zoekmachine. Als consumenten een negatieve ervaring hebben gehad met dat bedrijf, is de kans dat dit op het Internet staat erg groot.
Categorie:
Tag(s):