woensdag, 18. oktober 2006 - 9:58

Motorhelmen kunnen veiliger

Eindhoven

Jaarlijks overlijden in Europa 5000 mensen aan een motorongeval. Veilige helmen spelen een belangrijke rol in het terugdringen van het aantal verkeersdoden. Wanneer een motorrijder met de huidige helm met een snelheid van meer dan 35 km/uur tegen het asfalt knalt, kan dat al dodelijke gevolgen hebben.

Om de helmkwaliteit tot een bepaalde hoogte te garanderen zijn in het verleden standaard testen voor motorhelmen bepaald.

Volgens Eric van den Bosch, student aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) kan het veiliger. Hij ontwikkelde een methode voor het ontwerpen van veiligere motorhelmen. Op basis daarvan ontwikkelde hij een helm waarbij de kans op letsel aanzienlijk kleiner is dan bij de huidige beschikbare motorhelmen. Normaliter worden testhoofden vervaardigt uit aluminium. Van den Bosch ontwikkelde een nieuw testhoofd waarvan de bovenste helft uit geleisubstantie bestaat in combinatie met een dunne schedelpan uit kunststof.

Met deze ‘kop’ deed hij valproeven en botstesten, waarvan veel in computersimulaties. Uit dit onderzoek bleek dat niet alleen de klap op het hoofd levensbedreigend is, maar ook de draaiing van de nekwervel voor veel problemen kan zorgen tijdens een val. Daarnaast stelde hij vast dat de optimale valhelm niet kan bestaan.

Het is volgens de onderzoeker niet mogelijk om een helm te ontwikkelen die én zware letselschade voorkomt bij een botsing met lage snelheid, én maximale bescherming biedt bij een botsing met hoge snelheid. Toch wist van den Bosch met gebruik van zijn proeven een helm te ontwikkelen met een binnenwerk dat op verschillende plekken afwisselend hard en zacht was gemaakt. Bij testen met een snelheid van 27 km/uur was er 40 procent minder letselschade.
Categorie:
Tag(s):