vrijdag, 17. maart 2006 - 13:28

Nieuwe koffiemelkcup voorkomt miljoenen vlekken

Afscheurende lipjes, spetters melk en vlekken op de kleding. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft moeite met het openen van een cupje koffiemelk. Dit leidt niet alleen tot vlekken, maar bij 70 procent van de Nederlanders ook tot ergernis. Dat blijkt uit een onderzoek naar verpakkingen en koffiemelkgebruik onder 1000 consumenten in opdracht van Friesche Vlag.

De koffiemelkcup blijkt lastiger te openen dan bijvoorbeeld een tube tandpasta of vleeswarenverpakking. Van degenen die aangeven het openmaken van een koffiemelkcup lastig te vinden zegt 48 procent het zelfs moeilijk te vinden. Reden genoeg voor Friesche Vlag om met een oplossing te komen. Want wat is er erger dan ergernis over de verpakking? Daarom heeft Friesche Vlag een koffiemelkcup ontworpen die makkelijk opengaat, niet zo spettert en beter doseert. Een kleine stap voor de verpakking; een grote stap voor het gemak.

Nederlanders zijn grootverbruikers van koffiemelk. Van alle ondervraagden geeft 94 procent aan wel eens koffiemelk te gebruiken, het liefst uit een koffiemelkcup. Op jaarbasis gaan er in Nederland ongeveer 300 miljoen cupjes doorheen. De gebruiksreden voor een cup in plaats van bijvoorbeeld een flesje, verschilt tussen zowel mannen als vrouwen. Met name de vrouwelijke ondervraagden gaven aan dat het vers blijven van een onaangebroken melkcup en voordeel is. Mannen noemen de gedoseerde porties weer als voordeel.

De groep 65+ heeft meer moeite met het openen van een koffiemelkcup dan gemiddeld Nederland (63 procent tegen 50 procent algemeen). En dat terwijl dit juist de groep is die het meest koffiemelk gebruikt: 49 procent geeft aan altijd koffiemelk te gebruiken.

Het openen van een koffiemelkcupje leidt voor 68% van de ondervraagden tot ergernis en 94 % ergert zich wel eens aan de moeilijk te openen verpakking. Meer dan de helft van de ondervraagden heeft wel eens koffiemelk op de kleding gemorst bij het openen van een koffiemelkcup. Verwondingen bij jet openen is bij 6 procent van de ondervraagden wel eens voorgekomen.

Opvallend is dat jongeren, in de leeftijdscategorie 18-24 jaar zich minder ergeren bij het openen van een koffiemelkcup (42 procent tegen 68 procent gemiddeld). Een reden hiervoor kan zijn dat deze groep ook minder moeite heeft met het openmaken van de verpakking. Slechts 36 procent van deze jongeren geeft aan wel eens moeite te hebben met het openen van een koffiemelkcup tegen 50 procent gemiddeld.De nieuwe koffiemelkcup is uitgebreid getest en op alle aspecten significant beter bevonden dan bestaande koffiemelkcups.
Provincie:
Tag(s):