maandag, 14. augustus 2006 - 20:19

'Picture this! Imagine that!'

Amsterdam

Een lange file in de brandende zon, een bedrijventerrein midden in een natuurgebied of een gepelde biologische banaan. Allemaal beelden die geschikt zijn voor de fotowedstrijd ‘Picture this! Imagine that!’, die op dinsdag 15 augustus van start gaat. Tien weken lang kunnen jongeren van 12 tot 28 jaar het milieu in en om hun eigen stad op een creatieve manier in beeld brengen.

Via internet kunnen bezoekers hun stem op de foto’s uitbrengen. De winnaar van de fotowedstrijd krijgt een ereplaats in het science center Nemo in Amsterdam en een fotoworkshop met fotograaf en ecoloog Ruben Smit in natuurgebied de Millingerwaard (Gelderland).

In de wedstrijdperiode kunnen de deelnemers in Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen, Groningen en Utrecht een eendaagse fotocursus volgen. Tijdens een excursie door de stad zal naast de techniek van het fotograferen de deelnemers ook geleerd worden op een andere manier te kijken naar hun eigen leefomgeving.

Een selectie van de mooiste foto’s is in november te zien op de website milieupicturethis.nl en op lokale exposities in Nemo Amsterdam, Natuurhistorisch museum Rotterdam, Universiteitsbibliotheek Nijmegen, Centrale bibliotheek Groningen en de Universiteitsbibliotheek Utrecht.

De genomineerde foto’s worden in december tentoongesteld in Nemo. Tijdens de openingsdag van de landelijke expositie worden de winnaars bekend gemaakt door een vakjury, bestaande uit onder meer VN-jongerenvertegenwoordiger Sanne van Keulen, fotograaf Maarten Corbijn en PvdA-kamerlid Diederik Samsom. Naar aanleiding van de foto’s worden discussies gehouden met de vakjury, de deelnemers en een landelijk politicus.

‘Picture this! Imagine that! is een gezamenlijk project van Jongeren Milieu Actief (JMA) en Jong in Beeld. JMA is de jongerenorganisatie van Milieudefensie voor jongeren van 12 tot 28 jaar. Jong in Beeld houdt zich bezig met educatieve fotoprojecten voor jonge mensen met als doel hun (identiteits)ontwikkeling te bevorderen.
Provincie:
Tag(s):