donderdag, 5. januari 2006 - 9:15

Prestaties NS in 2005 "diep treurig"

Amersfoort

'Het is buitengewoon teleurstellend dat het de NS in 2005 bij lange na niet is gelukt om aan de afgesproken punctualiteitsnorm te voldoen'. Dat zegt de vereniging reizigers openbaar vervoer (ROVER) donderdag, nadat duidelijk werd duidelijk dat de NS in 2005 slechts 84,8% van de treinen op tijd liet rijden, in plaats van de afgesproken 86,5%.

Zelfs passagiersonvriendelijke maatregelen zoals het vaker niet wachten op aansluitingen, dichtlassen van doorloopkoppen in intercitytreinen en het eenvoudigweg inkorten van vertraagde treinen hebben het tij niet kunnen keren. ROVER roept de gehele spoorsector op, alles op alles te zetten om hier de dringend noodzakelijke verbetering te verwezenlijken.

De reiziger is er in 2005 bekaaid van afgekomen. Het spoorverkeer is geteisterd door vier grote ontsporingen, een staking en massale computercrashes. Dit alles heeft, naast de dagelijkse storingen aan infrastructuur en treinen, regelmatig geleid tot ontwrichting van de treindienst. "Het is diep treurig dat de NS zijn afgesproken kwaliteitsnorm niet heeft gehaald. Ook in 2005 hebben honderdduizenden reizigers met een vage blik in hun gelaat op het perron zich staan afvragen of er überhaupt vandaag nog een trein kwam" , aldus Rikus Spithorst van reizigersvereniging ROVER.
Provincie:
Tag(s):