dinsdag, 23. mei 2006 - 18:21

RAI Klassieker Rit trekt enkele honderden autoliefhebbers

Amsterdam

De tiende RAI Klassieker Rit, die 20 mei 2006 werd verreden, heeft meer dan tweehonderd liefhebbers van klassieke auto’s een prachtige dag bezorgd, ondanks hevige regen bij de start. In de categorie ‘Vooroorlogs’ ging de eerste prijs naar de Citroën GE open laadbak uit 1927, de een na oudste auto in het deelnemersveld. Algemeen winnaar van deze editie van de rit werd de equipe André Testa-H. Hendrickx in een Daimler 66, met slechts tien strafpunten.

De RAI Klassieker Rit wordt verreden volgens routebeschrijving en bolletje-pijltje, en de deelnemers volgen twee tegengesteld lopende routes om te voorkomen dat er een te lange file auto’s achter elkaar door het land rijdt. De start vond plaats bij Citroën Nederland in Amsterdam, waarna de deelnemers in Parnassia aan Zee bij Bloemendaal tijdens een uitgebreide koffiestop de eerste ervaringen met elkaar konden delen. Bij de finish op Strand Zuid in Amsterdam werd tijdens een uitgebreid buffet hevig gediscussieerd over de antwoorden op de vragen.
Ondertussen boog de vakkundige jury, bestaande uit Kees Pereboom, Hoofd Technische Zaken van RAI Vereniging, Wim Oude Weernink, gekend autohistoricus en autojournalist, en Erik Glasius, gepensioneerd adjunct-directeur van de RAI Vereniging, zich over de auto’s. Bij de vooroorlogse auto’s, waarvan er ondanks het noodweer toch nog acht aan de start verschenen, ging de beker naar de Citroën GE met open laadbak uit 1927, gereden door de equipe Karel van Geest en Edwin Rodenhuis van Stokvis Carrosserieën. In de categorie 1945-1965 was de hoofdprijs voor de Chevrolet Bel-Air Coupé uit 1954 van Andries Stokvis en Eric van de Koppel, in de categorie na 1965 won de MG B uit 1968 van Jaap Beck (Ford Nederland) en zijn echtgenote Joke.

Hoofdprijs voor RAI-relatie
De vragen die onderweg dienden te worden beantwoord leidden soms tot hevige twijfel. Het gemiddelde aantal fouten lag iets boven de twaalf fouten per equipe. André Testa, voormalig voorzitter van KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) met teamgenoot H. Hendrickx, was in de Daimler 66 de overtuigende winnaar met slechts 2 fouten. Erik Verhaest, directeur Public Relations van Citroën Nederland en winnaar in 2005, eindigde nu met zijn Citroën DS19 cabrio als tweede met 3 fouten. De derde plaats was voor Lucas Harms en zijn broer Martijn Harms van het Sociaal Cultureel Planbureau in een Mercedes 280 E, eveneens met drie fouten.
Categorie:
Tag(s):