dinsdag, 22. augustus 2006 - 14:40

Reclame IKEA valt verkeerd

Amersfoort

“Rijp voor een inrichting?� staat op bushokjes, posters en bussen in Amersfoort. Door de reclamecampagne van IKEA kan niet door iedereen worden gelachen. De afgelopen week hingen de posters in bushokjes met daarop groot de tekst: “Rijp voor een inrichting?�. Het bleef onduidelijk van wie deze reclame was. Sinds enkele dagen staat er een aankondiging bij dat IKEA woensdagochtend haar deuren opent.

Huis-aan-huis heeft IKEA raamposter laten verspreiden met daarop de tekst “Ik ben rijp voor ’n inrichting�. Inwoners die de poster voor het raam hangen maken kans op een meubelcheque ter waarde van 3000 euro. Stichting Pandora noemt de actie ‘geen geslaagde grap’ en vraagt zich af of zo’n grote organisatie niet iets langer had kunnen nadenken over deze campagne. De IKEA zegt het ‘heel erg betreurenswaardig’ te vinden en heeft ‘nooit mensen moedwillig willen kwetsen’.

IKEA tot nu toe vijftig reacties ontvangen van mensen die de campagne niet gepast vinden. De Symforagroep, het vroegere Zon&Schild, heeft contact gezocht met IKEA en een gesprek gepland. Symfora spreekt van ‘wisselende reacties’ onder cliënten en hoopt dat IKEA een gebaar wil maken. ‘Ze schenken vaker aan goede doelen en zo kan IKEA andere publiciteit verkrijgen’. IKEA denkt aan het mogelijk inrichten van een paviljoen. Beide partijen benadrukken echter dat ze met elkaar nog niet over hebben gesproken over een eventueel gebaar.
Provincie:
Tag(s):