In deze
Uit de studie blijkt dat er op de ‘kale’ ticketprijs vele toeslagen worden geheven. Op een retour met tussenstop zitten 14 toeslagen welke door diverse instanties worden geheven. Het is voor een consument vrijwel onmogelijk na te gaan of deze toeslagen terecht en op de juiste wijze zijn berekend. De toeslagen staan in het ticket vermeld via onbegrijpelijke codes en door vliegtuigmaatschappijen wordt vrijwel geen uitleg gegeven en ontbreekt een verklaring over de hoogte van de toeslag. Het ANVR is zeer verontrust hierover en vreest dat het aantal heffingen nog verder toeneemt. Europees zijn er al voorstellen gedaan om bijv. vliegtuigpassagiers mee te laten betalen aan ontwikkelingshulp. De luchtvaartreiziger wordt op deze wijze de melkkoe van de overheid. Gemiddeld wordt nu meer dan €70 aan taxen en toeslagen bovenop het ticket betaald.
Daarnaast zijn er ook enorme verschillen tussen luchthaven en luchtvaartmaatschappijen. Zo is London City bijna 2,5 keer duurder dan het Londonse Gatwick. Ook kan er een enorm verschil zijn voor wat betreft brandstofheffingen tussen luchtvaartmaatschappijen op dezelfde route. Dit kan zelfs oplopen tot 25 procent meldt de ANVR.