zondag, 16. juli 2006 - 18:17

Schumacher verslaat Renault op eigen bodem

Michael Schumacher heeft de Grand Prix van Frankrijk gewonen. De Duitser hield op Magny-Cours concurrent Alonso relatief eenvoudig achter zich. Derde werd Schumacher's teamgenoot Felipe Massa. Christijan Albers kon in Frankrijk weinig laten zien. De Nederlander kwam in zijn MF1 Racing eenvoudigweg snelheid tekort en finishte uiteindelijk als 15de.

De overwinning van Ferrari zal vooral bij Renault hard aankomen. Na de verpletterende nederlaag in Indianapolis was het de tweede maal dat de Fransen werden verslagen, ditmaal bovendien op eigen bodem.

De situatie is nog niet alarmerend te noemen - Alonso heeft in de WK-tussenstand nog altijd 17 punten voorsprong op naaste belager Schumacher - maar het zal voor Renault toch zaak zijn zo snel mogelijk het initiatief terug te pakken wil men voorkomen dat de opmars van Ferrari onstuitbaar gaat worden.

En dat geldt dan vooral voor bandenfabrikant Michelin. Was het Franse rubber in Indianapolis nog begrijpelijkerwijs aan de conservatieve kant, op Magny-Cours had men vooral qua snelheid opnieuw het nakijken.

De start van de race is op wat gebruikelijke positiewisselingen na weinig speactaculair te noemen. Nico Rosberg maakt een goede start, net als Williams teamgenoot Mark Webber, die twee posities wint.

Alonso dringt na het doven van de lichten kort aan bij Felipe Massa. Hij kiest tenslotte eieren voor zijn geld door aan te sluiten bij de tweede Ferrari, maar niet voordat hij nog een serieuze poging heeft gewaagd in de Adelaide hairpin. Takuma Sato is ondertussen de eerste uitvaller.

De Michelin banden lijken in eerste instantie sneller in hun element te komen dan de Bridgestones, wat duidelijk wordt door diverse gevechten die op de baan tot stand komen: Massa komt spoedig onder druk van Alonso en Webber heeft alle truucjes uit het boek nodig om de strijdlustige Pedro de la Rosa in diens McLaren achter zich te houden.

Tiago Monteiro heeft in zijn eentje al genoeg moeite om zijn MF1 Racing in het rechte spoor te houden. De Portugees duikt te hard de eerste snelle chicane in, raakt de controle kwijt en wordt vervolgens gelanceerd over de kerbstone die hij op zijn weg vindt.

Vooraan ziet het er voor Ferrari allemaal goed uit, vooral omdat Alonso eerder binnen moet komen voor banden en brandstof dan Michael Schumacher. Het lijkt uitgesloten dat Schumacher gepasseerd kan worden door de Renault-coureur, of hij moet er een strategie op na houden die afwijkt van de 3-stopper waarop de Duitser waarschijnlijk onderweg is.

Dat doet in ieder geval Ralf Schumacher wel, en met effect. De 'broer van' is strak onderweg in zijn Toyota, geholpen door de Bridgestones, en een uiteindelijk vierde plek is de meer dan verdiende beloning. Bijna wordt het meer, maar een tegenstribbelend linkerachterwiel voorkomt een betere klassering voor de Duitser.

Teamgenoot Jarno Trulli is eveneens snel onderweg. De Italiaan toont echter opnieuw dat hoewel zijn snelheid in kwalificaties gerust verbluffend genoemd mag worden, hij in races soms ronduit zwak opereert. Hij heeft dan ook geen schijn van kans tegen de aanstormende Kimi Raikkonnen, en moet na wat plichtmatig verzet de McLaren voor laten.

Aan kop is inmiddels duidelijk geworden dat Fernando Alonso inderdaad op een 2-stop strategie zit, maar nog duidelijker dat die hem niet de overwinning op zal gaan leveren. Daarvoor is de snelheid van Schumacher's Ferrari simpelweg te hoog.

Als hij met nog 29 ronden te gaan binnen is geweest voor zijn laatste pitstop, mag de Spanjaard blij zijn dat hij Massa achter zich weet te houden, en daardoor maar twee punten hoeft toe te geven op Michael Schumacher in de stand om het wereldkampioenschap.

De wedstrijd wordt verder opgeluisterd door een amusant gevecht tussen Mark Webber en Pedro de la Rosa, die opnieuw voor spektakel zorgt en zich beloond ziet met een 7de plek en dus twee WK-punten. Webber zelf is door een spin bij hoge snelheid kansloos voor een goede klassering.

5de wordt Kimi Raikkonen in zijn ondertussen wel erg rauw klinkende McLaren, gevold door een opnieuw tegenvallende Giancarlo Fisichella, die de hele race vrijwel onzichtbaar lijkt. Het laatste punt is zoals wel vaker een prooi voor een van de BMW Sauber-coureurs, in dit geval Nick Heidfeld.
Categorie:
Tag(s):