donderdag, 13. april 2006 - 10:48

'SUV's wankel'

Amstelveen

In Nederland kopen steeds meer mensen een SUV. In deze hoge, vaak robuuste, 4x4 aangedreven voertuigen voelen kopers zich veiliger dan in een 'normale' auto en denken bij een aanrijding dat ze minder kans lopen op letsel. “Verkopers gebruiken tijdens hun verkooppraatje dan ook vaak ten onterechte het zogenaamde veiligheidsgevoel om de klanten over te halen’’.

Uit een Amerikaans onderzoek dat is gepubliceerd in het Belgische Via Secura, het driemaandelijkse tijdschrift van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), blijkt dat deze voertuigen niet veiliger zijn vergeleken met de gewone middenklassers.

De SUV’s gaat namelijk bij een ongeval tweemaal sneller over de kop dan een voertuig die lager bij de grond staat. Dennis Durbin, kinderarts bij de spoedeisende hulp van het Hospital of Philadelphia onderzocht samen met anderen artsen in de periode 2000 en 2003 zo’n 4000 passagiers die jonger waren dan 16 jaar en betrokken waren geraakt bij een ongeval.

Vervolgens werd vergeleken welke kinderen gewond waren geraakt in een terreinauto of een ander voertuig. Uit dit onderzoek bleek het eindresultaat voor beide voertuigcategorieën exact gelijk. De verklaring bleek uiteindelijk te zitten in, dat hoge voertuigen bij een ongeval sneller kantelen waardoor kinderen bovendien drie keer zoveel gevaar lopen op ernstige verwondingen. Dit toegenomen risico zorgt ervoor dat de voordelen van het gewicht en de afmetingen van het voertuig verdwijnen.

Met dit onderzoek benadrukt dr.Durbin, dat terreinwagens niet beter of slechter zijn dan andere voertuigen. Met dit onderzoek trekken we alleen de gangbare veronderstelling in twijfel dat deze voertuigen veiliger zouden zijn.
Categorie:
Tag(s):