vrijdag, 21. juli 2006 - 14:27

Twee Ferrari’s doorkruisen 16 landen

Maranello

Na het enorme succes van de ‘Ferrari 15.000 Red Miles’, een tocht waarbij twee Ferrari’s 612 Scaglietti vorig jaar China doorkruisten met aan het stuur een team van internationale journalisten, is Ferrari verheugd een volgende zware uitdaging aan te kondigen die dit jaar van start gaat: de Panamerican 20.000.

Op 24 augustus gaan twee fantastische exemplaren van het nieuwe 12-cilinder model dat het merk met het steigerende paard recent heeft gelanceerd, de Ferrari 599 GTB Fiorano, beginnen aan een lange reis. De tocht voert de twee bolides van Brazilië via 16 landen en over een afstand van 20.000 mijl (32.000 kilometer) naar New York, waar ze naar verwachting op 17 november zullen arriveren.

In totaal zullen 50 internationale journalisten van ’s werelds meest vooraanstaande media bij toerbeurt het stuurwiel van de twee sportwagens grijpen om ze tijdens de 84 dagen tellende tocht veilig over de 15 etappes te sturen.

Naast de twee nieuwe Ferrari 12-cilinders zal de Panamerican karavaan tevens bestaan uit zes ondersteuningsvoertuigen: drie Fiat’s, die in Mexico worden vervangen door drie Alfa Romeo’s, en drie speciaal uitgeruste Iveco vrachtwagens. Bovendien zet Shell, dat als technisch partner haar medewerking aan deze tocht verleent, gedurende de hele tocht eveneens een speciaal uitgerust voertuig in met een eigen team van techneuten.

Op de website www.ferrariworld.com zullen regelmatig updates en kwalitatief hoogwaardige foto’s van deze tour worden gepubliceerd. De tocht start bij het Braziliaanse hoofdkantoor van Fiat in Belo Horizonte en doet onder meer de belangrijke Case IH fabrieken in Curitiba (BR), Racine en New Holland (USA) aan, evenals de Iveco-fabriek in Sete Lagoas (BR), als speciale eerbetuiging aan deze belangrijke leden binnen de Fiat Groep.

De auto’s
De twee speciale Ferrari’s 599 GTB Fiorano (één in de kleur Tour de France blauw en één in de kleur Rossa Corsa rood) worden slechts op enkele punten aangepast om hen voor te bereiden op het terrein van het zwaarste deel van de route. Zo krijgen de twee auto’s een speciale bodemplaatbescherming die vervaardigd is uit 4 mm dik duurzaam aluminium in plaats van kunststof. Bovendien wordt de set-up van de wielophanging iets verhoogd, om het hoofd te kunnen bieden aan moeilijke wegcondities. Maar verder zijn de twee Fiorano’s reguliere productieauto’s die worden aangedreven door een 620 pk sterke 65o V12 motor met een maximum koppel van 62 kgm bij 5.600 tpm. De twee Ferrari 12-cilinders zijn bovendien voorzien van de elektronisch bediende F1 zestraps versnellingsbak in transaxle configuratie.

De Ferrari Panamerican 20.000 is ontwikkeld dankzij de hulp van een aantal belangrijke sponsoren, waaronder Shell, Alcoa, de Fiat Groep, Iveco, Case IH, Pirelli, Puma, Saima Avandero en Buonitalia S.p.A.
Categorie:
Tag(s):