vrijdag, 17. maart 2006 - 16:53

Verloren gewaande partituur teruggevonden

Maastricht

In het kader van een conserveringsproject van de oude en kostbare drukken van de Stadsbibliotheek van Centre Céramique in Maastricht werd onlangs de handgeschreven partituur van de ouverture van Jonk bij jonk en auwt bij auwt
aangetroffen: een 'operakomiek' of operette in het Maastrichts die in 1861 door de Sociëteit Momus werd opgevoerd.

Tot nog toe werd altijd aangenomen dat de muziek, van dit indertijd zeer succesvolle werk, verloren was gegaan zoals dat volgens de literatuur bij de meeste oudere Maastrichtse operettes het geval schijnt te zijn. Naar aanleiding van deze vondst is nader onderzoek gedaan en kwam tussen de muziekhandschriften van het Regionaal Historisch Centrum Limburg, een tweede handgeschreven directiepartituur van de complete opera boven water.

De vondst van de muziek van Jonk bij jonk en auwt bij auwt is van bijzonder belang, omdat het de eerste operette op een tekst in het Maastrichts is en als zodanig aan de bron staat van een eerbiedwaardige traditie. Een overigens nog springlevende traditie getuige bijvoorbeeld de uitvoering
van Medam Hélène, bewerkt naar de operette van Offenbach, die deze maand op de planken van het Theater van het Vrijthof wordt gebracht door de alweer bijna zestigjarige Mestreechter Operètte Vereiniging.

Bovendien is Jonk bij jonk een zowel qua tekst als muziek volledig oorspronkelijk werk van hoge kwaliteit, als we de juichende recensie mogen geloven die bij gelegenheid
van een uitvoering in februari 1888 werd gepubliceerd in De Muziekbode, een toonaangevend Nederlands muziektijdschrift.

'Jonk bij jonk... verdient in alle opzichten onze belangstelling,
vooreerst, omdat zij een der weinige sterren aan den Nederlandschen operahemel vormt en verder, omdat zij in den waren zin des woords een kunstwerk is.'
Provincie:
Tag(s):