maandag, 27. maart 2006 - 16:27

Verschil benzine en diesel steeds kleiner

Den Haag

Diesel- en benzineauto's ontlopen elkaar nauwelijks meer in milieuvriendelijkheid. Op het gebied van de emissie van fijn stof, NOx en andere gevaarlijke stoffen zijn benzinemodellen iets beter, de diesels presteren beter bij de uitstoot van CO2. De hybridentechnologie is beduidend beter dan de andere technieken maar wordt dicht gevolgd door voertuigen die aardgas als brandstof gebruiken.

Dat blijkt uit de jaarlijkse EcoTest, die door de ANWB in samenwerking met de Duitse zusterclub ADAC is gehouden. Bij deze test zijn de emissies van veel auto?s met elkaar vergeleken. De EcoTest is inmiddels een factor van betekenis bij de auto-industrie. Deze test is een graag gebruikte label om de milieukwaliteit te tonen.

De EcoTest 2006 levert geen nieuwe winnaars op. Het wachten is nog steeds op de eerste auto met het maximale aantal van vijf sterren. Naast de al eerder geteste Toyota Prius en de Volvo V70 Bifuel op aardgas zijn er geen nieuwe toppers ontdekt. Voor het milieu zou het een goede zaak zijn als het marktaandeel van hybrides en auto?s op aardgas en LPG groter zou worden.

Helaas is de CO2-uitstoot van auto's in de laatste drie jaar niet verbeterd. Dat is opmerkelijk omdat de auto-industrie heeft beloofd in 2008 op een gemiddelde CO2-uitstoot van 140 gram per kilometer uit te komen. De industrie heeft daarover in 1999 een vrijwillige overeenkomst gesloten met de Europese Commissie. Die doelstelling dreigt nu niet te worden gehaald.

In de kleinste klasse is er nog geen model met vier sterren. De beste auto in de nieuwe serie is de Mercedes E200 Kompressor (vier sterren) in de klasse van grote familieauto?s gevolgd door de middenklasser Citroën Berlingo Kombi 1.4 Multispace Plus op aardgas ( vier sterren).
Categorie:
Tag(s):