woensdag, 11. oktober 2006 - 10:55

'Who is who van de 19e eeuwse schilderkunst'

Amsterdam

Christie’s veilt op 24 oktober een unieke 'who is who van de 19e eeuwse schilderkunst'. Tijdens een taxatiedag in Duitsland ontdekte specialiste Sarah de Clercq een houten waaier uit 1886, met ragfijn penseel beschilderd door bijna alle grote Duitse en Italiaanse meesters uit de 19e eeuw. Ook Russische, Zweedse en Amerikaanse schilders werkten daar aan mee. In totaal staan er 80 miniatuurschilderijen op de 56 cm. brede waaier.

Het pronkstuk komt van de kleinzoon van de Berlijnse verzamelaar en kunsthandelaar Reinhold van Baerle-Kiekenbeck en is getaxeerd op 20.000 à 30.000 euro.

Volgens de familie-overlevering kreeg Van Baerle de waaier van zijn vader toen hij op 30-jarige leeftijd diens kunsthandel overnam. Waarschijnlijk liet Van Baerle senior behalve artistieke ook zakelijke belangen meewegen in de keuze voor een geschenk. Voortaan kon zijn zoon letterlijk in een handomdraai laten zien welke kwaliteit hij zijn klanten te bieden had. Haastwerk was bij een dergelijk prestige-object natuurlijk 'nicht im frage'. Gelet op de dubbele datering (1885 en 1886) werd meer dan een jaar aan de luxe lexicon gewerkt.

Alle kunstenaars voorzagen hun miniatuur van een handtekening: Franz von Defregger tekende voor een prachtig meisje, Emilie Preyer voor een exotische vlinder en Paul Friedrich Meyerheim schreef zijn naam onder drie leeuwenkoppen. Wie zich graag koelte toewuift met de kopstukken van de 19e eeuwse schilderkunst, moet misschien iets verder kijken dan de taxatie. Het zou er wel eens verhit aan toe kunnen gaan bij Christie’s.
Provincie:
Tag(s):