vrijdag, 29. juni 2007 - 9:43

Alle 3D objecten zelf importeren in Second Life

Delft

In de virtuele wereld Second Life kunnen objecten worden opgebouwd uit zogenaamde prims zoals kubussen, cylinders etc. Ook is het mogelijk om met behulp van een zogenaamde ‘offline builder’ onderdelen te importeren vanuit CAD programma’s (computer aided design) zoals Autodesk Maya en 3DStudio. Deze tool kon echter geen complexe of bestaande modellen omzetten. Bart Roeffen, een van de leden van de TU Delft Second Life werkgroep, heeft een importeerfunctie geschreven waarmee dat wel mogelijk is. Vanuit Maya kan nu elk technisch getekend object, zoals een gebouw of een auto, worden overgezet naar Second Life.

De TU Delft zet de importeerroutine in om de vele in het oog springende prototypes van onderzoekers en studenten in Second Life te gaan tonen en te laten beleven. De TU Delft stelt het script ook ter beschikking aan de Second Life gemeenschap. Op die manier kunnen anderen ook gebruik maken van de importeerroutine en kan er wereldwijd verder aan ontwikkeld worden.

Op dit moment wordt gewerkt aan importeerroutines voor andere pakketten zoals 3D-Max en AutoCAD. Ook wordt onderzocht hoe textures kunnen worden geïmporteerd. Het gedrag van een object is niet mee te importeren. Die zal alsnog in Second Life moeten worden geprogrammeerd.

TU Delft in Second Life

De TU Delft heeft in het voorjaar van 2007 twee eilanden gekocht. Deze worden op dit moment ingericht. De verwachting is dat de eilanden bij de opening van het collegejaar (3 september) worden geopend voor het publiek.

De eerste uitdaging die de TU Delft daarin heeft overwonnen is het bouwen op water. In Second Life kun je eilanden kopen en daarop gebouwen neerzetten. De TU Delft wil de Drijvende Stad, van Deltasync, inzetten als virtuele campus. Om ervoor te zorgen dat deze drijvende stad ook echt kan drijven is een van de eilanden afgezonken.
Categorie:
Tag(s):