vrijdag, 6. juli 2007 - 13:09

Amsterdam krijgt definitief een vrachttram

Amsterdam

Amsterdam krijgt definitief een vrachttram. Dit maakt de gemeente Amsterdam vrijdag bekend. Het Amsterdamse college van B&W heeft deze week ingestemd met het verlenen van een concessie van 10 jaar aan het bedrijf CityCargo voor goederenvervoer per tram. In de tweede helft in 2008 zullen de speciale trams gaan rijden.

Met GVB wordt een convenant getekend voor de operationele afspraken. Amsterdam is de eerste stad in Nederland waar het goederenvervoer per tram kan plaatsvinden.

CityCargo gaat voornamelijk gebruik maken van het huidige tramnet. In één vrachttram past de inhoud van 4 vrachtwagens van 7,5 ton. Op bepaalde plekken, zoals de laad- en loslocaties van de vrachttram, worden extra sporen aangelegd. Het is de bedoeling dat vrachtwagens rijden tot aan de rand van de stad. De goederen worden daar in containers overgeladen op vrachttrams die tot het centrum rijden. De containers worden aan de rand van het centrum overgeladen op elektrisch aangedreven wagens, E-cars. Deze rijden de vracht naar de winkels in de stad. De E-cars moeten zich houden aan de venstertijden die voor al het vrachtverkeer gelden (voor het kernwinkelgebied is dat 7:00-11:00 uur, maandag t/m zaterdag). E-cars zijn schoon, compact en stil.

De vrachttram mag alleen rijden op die delen van het tramnet waar nog capaciteit is. Er zal alleen gereden worden op de tijden waarop de passagierstrams van GVB ook rijden.

GVB en CityCargo zullen in goed overleg dagelijks samenwerken op het tramnet. Het openbaar vervoer heeft te allen tijde voorrang op het vrachtvervoer. Het openbaar vervoer in de stad bepaalt de ruimte voor de vrachttram. Het rijschema van het GVB is uitgangspunt om vast te stellen welke capaciteit vrij is voor CityCargo.
Provincie:
Tag(s):