donderdag, 12. april 2007 - 10:01

Amsterdam plaatst honderd dodehoekspiegels op verkeerslichten

Amsterdam

Amsterdam plaatst dit jaar en in 2008 honderd blackspotmirrors op belangrijke routes waar fietsers en vrachtwagens rijden. Na een proef op de drie locaties Concertgebouwplein, de kruising Ceintuurbaan/Hobbemakade en de kruising Van Woustraat/Stadhouderskade is besloten de blackspotmirror op meerdere kruisingen in Amsterdam te plaatsen. Dit heeft de gemeente donderdag bekendgemaakt.

Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer: “Er gebeuren nog steeds te veel ongelukken doordat fietsers in de dode hoek van een vrachtwagen rijden. Door deze spiegels wordt die dode hoek nog beter zichtbaar. Elk middel om te voorkomen dat er verkeersslachtoffers vallen is welkom. De spiegel is een van de middelen om de verkeersveiligheid in Amsterdam te verbeteren. Daarnaast doen we natuurlijk nog veel meer. De aanpak van black spots, de instelling van 30 km gebieden, het aanpakken van verkeersonveilige schoolroutes en het opzetten van campagnes zoals Fietsverlichting en Helm Op zijn hier voorbeelden van.�

De bolle verkeersspiegel is geïntegreerd in een verkeerslicht. De nieuwe spiegel biedt in één beeld zicht op wat zich pal voor én rechts naast de cabine afspeelt. Ook is de afstelling van de nieuwe spiegel beter te controleren omdat die niet op het voertuig, maar op een verkeerslicht zit.
De nieuwe spiegel zal de op het voertuig gemonteerde spiegel
niet vervangen, maar moet gezien worden als aanvulling. Beter zicht moet er toe leiden dat het aantal ongevallen wordt teruggedrongen.

In Amsterdam zijn in de periode 2001-2005 ruim honderd gewonden en acht doden gevallen bij ongelukken met afslaande vrachtwagens. In 2006 zijn er vier doden gevallen. De invoering van de verplichte dodehoekspiegel op vrachtwagens heeft in 2002 en 2003 tot een tijdelijke vermindering van het aantal dodelijke slachtoffers en gewonden geleid. Daarna is het aantal ongevallen echter weer gestegen tot het oude niveau.

Het probleem van de dode hoek is met de invoering van de wettelijke maatregel niet opgelost, onder meer omdat deze verplichting niet geldt voor bestelauto’s en bussen. De blackspotmirror zou aan een verdere vermindering van het aantal dodelijke slachtoffers en gewonden kunnen bijdragen.

Deze maand wordt het ‘Platform Dode hoek Amsterdam’ ingesteld. Deelnemers zijn de Fietsersbond, Politie, Transport & Logistiek Nederland (TLN), Openbaar Ministerie (OM), Veilig Verkeer Nederland (VVN), TVM-Verzekeringen, ministerie van Verkeer & Waterstaat en gemeente Amsterdam (ook initiatiefnemer). Het doel is te werken aan een samenhangend pakket van maatregelen ter voorkoming van dodehoekongevallen. Onderwerpen zijn onder andere de blackspotmirror, OFOS (opgeblazen fiets opstelstroken), het invoeren van afstelplaatsen voor de spiegels op de vrachtwagens en een voorlichtingscampagne.
Provincie:
Tag(s):