donderdag, 25. januari 2007 - 14:31

Amsterdam wint King Award

Amsterdam

Op donderdag 25 januari heeft de gemeente Amsterdam de King Award (Kwaliteit en Innovatie Nederlandse Gemeenten) in ontvangst genomen. Deze prijs wordt jaarlijks door de VNG uitgereikt aan een gemeentelijk initiatief dat heeft geleid tot
zichtbare verbetering van de dienstverlening aan burger en ondernemers. Amsterdam won de prijs voor het nieuwe informatienummer 14 020, dat vorig jaar onder de naam ‘Antwoord’ in gebruik is genomen.

De jury is van mening dat Amsterdam de prijs heeft verdiend omdat het met de invoering van ‘Antwoord’ voor de burger veel eenvoudiger is geworden om de gemeente te bereiken voor vragen of informatie. Door alle informatie op één plek te verzamelen en aan te bieden, is de gemeente in staat om zijn burgers en ondernemers nog beter van dienst te zijn.

Wethouder Tjeerd Herrema (Dienstverlening) ontving de prijs uit handen van Michel Marijnen, burgemeester van Roosendaal en voorzitter van de nieuwe commissie Dienstverlening en Informatiebeleid van de VNG. Herrema: “Amsterdam is er trots op deze prijs in ontvangst te mogen nemen. Amsterdam wil tot de top van Nederland horen, ook als het gaat om dienstverlening. Daar levert ‘Antwoord’ een belangrijke bijdrage aan. Amsterdam is een complexe gemeente en Amsterdammers weten vaak niet of ze voor iets bij een stadsdeel, een dienst of het stadhuis moeten zijn. Daarom nu één ingang 14020 - en geen tientallen - voor alle vragen aan de gemeente.�

Amsterdam is met het informatienummer 14 020 de eerste gemeente die bereikbaar is via de nieuwe landelijke nummerreeks ‘14 + netnummer’ van de rijksoverheid. Met de lancering van 14 020 in oktober 2006 is ook het nieuwe Contactcenter Antwoord van de gemeente Amsterdam voor alle vragen, klachten en meldingen van de inwoners, officieel van start gegaan.

Naar verwachting zal ‘Antwoord’ in 2007 twee miljoen contacten verwerken. Op dit moment zijn er 90 medewerkers werkzaam op de twee locaties van het Contactcenter Antwoord.
Provincie:
Tag(s):