vrijdag, 16. november 2007 - 10:20

Auto's minder lang op de testbaan

Delft

Door auto’s te testen in een omgeving met robotvoertuigen, kunnen nieuwe rijtaakondersteunende systemen, zoals automatisch afstand houden, veel efficiënter worden beproefd dan op de aloude testbaan. Onderzoeker ir. Olaf Gietelink ontwikkelde hiervoor een betrouwbare testmethode. Gietelink promoveert op maandag 19 november op dit onderwerp aan de TU Delft.

Gietelink heeft tijdens zijn onderzoek een nieuwe methode ontwikkeld voor het testen van ‘rijtaakondersteunende systemen’. Voorbeelden daarvan zijn snelheidsregeling voor automatisch afstand houden en systemen die de bestuurder waarschuwen bij een dreigende botsing. Gietelink heeft ervoor gezorgd dat autofabrikanten hun nieuwe snufjes pas in een later stadium, en niet meer zo langdurig, hoeven te beproeven op een echte testbaan. Het testen met echte auto’s op zo’n baan is duur en neemt veel tijd in beslag.

In dit lab kan men echte voertuigen in een kunstmatige omgeving testen. De andere verkeersdeelnemers worden daarbij nagebootst door robotvoertuigen. Het testen met deze robots is veel sneller en efficiënter dan op een echte testbaan. Gietelink ontwikkelde een bruikbare testmethode voor dit VeHIL-lab.
Categorie:
Tag(s):