vrijdag, 9. februari 2007 - 16:24

BeleefFriesland

Watersportprovincie Friesland gaat extra promotie maken voor de watersport. Het promotiebureau Fryslân Marketing investeert daartoe binnen de Beleef Friesland campagne vanaf nu jaarlijks € 400.000,- .

Doel is de positie als perfect watersportgebied te versterken en een extra groei van 2% per jaar te realiseren. Friesland richt zich daarbij niet alleen op watersporters, maar ook op toeristen die nog geen ervaring hebben in de watersport. De bootverhuur krijgt daarom bijzondere aandacht en wordt toegankelijker gemaakt. Friesland wil met een sportieve uitstraling ook meer jongeren trekken.

Dit maakte directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing bekend bij de opening van watersportbeurs BOOT Holland in het WTC Expo Leeuwarden. Daar wordt van 9 t/m 14 februari de grootste watersportbeurs van Nederland gehouden.
De watersport is van oudsher de ruggengraat van het toerisme in Friesland. Vorig jaar brachten ruim 1.3 miljoen toeristen een bezoek aan Friesland. Friesland telde bovendien ca. 34 miljoen dagtochten. Dit leverde een omzet op van zo’n 850 miljoen, wat goed is voor ruim 11 % van de Friese werkgelegenheid. De watersport draagt daaraan in belangrijke mate bij (26 %). Zij heeft daarmee een grote invloed op het succes van de rest van de toeristische sector in Friesland.

Marktonderzoek laat zien dat het weliswaar weer goed gaat met de jachtbouw en met de verhuur van luxere schepen. Maar de belangstelling voor open zeil- en motorboten loopt terug. Vooral jongeren moeten weer kennismaken met de attractie watersport.

De watersport campagne van Beleef Friesland richt zich vooral op Nederland en Duitsland, maar ook in België worden acties ingezet. Zo komen er op de landelijke Tv enkele programma’s waarin het varen in Friesland en de belevenissen op de wal centraal staan. In samenhang daarmee worden aantrekkelijke arrangementen gepresenteerd. Met radiocommercials en advertenties worden die gericht onder de aandacht gebracht. De toeristen boeken rechtstreeks bij de bedrijven, waarbij steeds meer toeristen gebruik maken van de internetsite www.beleefFriesland.nl.
Provincie:
Tag(s):