dinsdag, 18. december 2007 - 8:59

Bouw LNG terminal in Rotterdam

Rotterdam

N.V. Nederlandse Gasunie en Koninklijke Vopak N.V. kondigen dinsdag aan dat er een definitieve investeringsbeslissing is genomen voor de bouw van een LNG import terminal in Rotterdam. De totale investering voor dit project ligt rond 800 miljoen euro. Essent heeft overeenstemming bereikt met Gate terminal over een jaarlijkse doorvoercapaciteit van 3 bcm.

Tegelijkertijd neemt Essent een aandeel van 5 (tot mogelijk 7) procent in de Gate (Gas Access to Europe) terminal, de eerste Nederlandse LNG terminal die in Rotterdam op de Maasvlakte gebouwd gaat worden en in 2011 operationeel zal zijn.

Essent, Vopak en Gasunie vormen samen een sterke combinatie die het LNG (Liquefied Natural Gas) project in Eemshaven succesvol kan voortzetten. Eerder dit jaar nam Essent alle aandelen in het Eemshaven-project over van het Amerikaanse bedrijf ConocoPhillips. Directeur Business Development van Essent, Gerard Uytdewilligen: 'Gasunie en Vopak vormen door hun kennis, kracht en marktpositie eigenlijk natuurlijke partners voor Essent in de ontwikkeling van de LNG-terminal Eemshaven. Door de combinatie van Eemshaven en Gate geeft Essent een sterk signaal hoe serieus wij LNG nemen als alternatief van en aanvulling op aardgas. Dit zal door de producenten van LNG zeker worden begrepen.' De LNG terminal Eemshaven moet een jaarlijkse doorvoercapaciteit krijgen van 12 bcm (billion cubic meters).

Onderdeel van de overeenkomst is de verwerving door Essent van 5 (tot mogelijk 7,5) procent van de aandelen in de Gate terminal. De totale jaarlijkse capaciteit van de Gate terminal is 9 bcm met een voorziene groei naar 16 bcm. Naast Essent zijn er doorvoercontracten gesloten met DONG Energy (Denemarken) en EconGas (Oostenrijk). Deze bedrijven (OMV GAS INTERNATIONAL als grootaandeelhouder van EconGas) worden eveneens aandeelhouder (beide 5%) van de Gate terminal, die is opgezet volgens het open-toegangsmodel. Gasunie en Vopak behouden de meerderheid van de aandelen.
Provincie:
Tag(s):