maandag, 17. december 2007 - 9:52

De nieuwe BMW X6

Rijswijk

Met de nieuwe BMW X6 lanceert BMW s werelds eerste Sports Activity Coupe, een uniek concept waarin de ongeëvenaarde dynamiek van een sportcoupe samenkomt met de veelzijdige rijeigenschappen en onverzettelijke uitstraling van een SAV. Zo onderscheidt de BMW X6 zich door zijn hoge bodemvrijheid, brede wielkasten, continue variabele xDrive vierwielaandrijving en ruime interieur.

Tegelijkertijd heeft de nieuwe BMW X6 een elegant aflopende daklijn, vier individuele zitplaatsen en een ongekend dynamisch weggedrag.
De BMW X6 beschikt als eerste auto ter wereld over Dynamic Performance Control (DPC) dat de aandrijfkrachten variabel over de twee achterwielen verdeelt. Dit standaard geleverde en nieuw ontwikkelde systeem zorgt voor een aanzienlijk nauwkeuriger stuurgedrag, wat de wendbaarheid en koersvastheid ten goede komt. Daarnaast vergroot DPC in snelle bochten en bij onverwachte uitwijkmanoeuvres de stabiliteit. In combinatie met xDrive vierwielaandrijving wat het motorvermogen afhankelijk van de rijomstandigheden variabel over de voor- en achteras verdeeld, ontstaat een onder elke situatie optimaal en ongekend dynamisch weggedrag.

De BMW X6 xDrive50i beschikt als eerste auto ter wereld over een (direct ingespoten) V8 benzinemotor met Twin Turbo technologie. Deze 4,4 liter metende achtcilinder ontwikkelt een vermogen van 300 kW/407 pk en een maximum koppel van 600 Nm, dat beschikbaar is over het opvallend brede toerenbereik tussen 1.750 en 4.500 tpm. De BMW X6 xDrive50i accelereert in slechts 5,4 seconden van 0 tot 100 km/u en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het verbruik is met 12,5 l/100 km opvallend laag voor een auto met dergelijk vermogen, wat ook blijkt uit het gele energielabel D.

De tweede leverbare benzinemotor is een 3,0 liter zes-in-lijn motor met een vermogen van 225 kW/306 pk en een koppel van 400 Nm. Ook deze krachtbron is uitgerust met de baanbrekende Twin Turbo technologie, in combinatie met High Precision Injection. Daarmee onderscheidt de BMW X6 xDrive35i zich door sportieve prestaties, terwijl het brandstofverbruik van 10,9 l/100 km opvallend laag is in zijn klasse.

Ook de twee dieselmotoren van de BMW X6 staan garant voor aansprekende prestaties. De 3,0 liter zescilinder dieselmotor van de BMW X6 xDrive35d is met een vermogen van 210 kW/286 pk en een koppel van maar liefst 580 Nm de sportiefste in zijn soort, terwijl geavanceerde technologieën als common rail injectie van de derde generatie en een Variabele Twin Turbo zorgen voor een gunstig brandstofverbruik en schone emissies. Een gemiddeld verbruik van 8,3 l/100 km en een CO2-emissie van 220 g/km zijn daarvan een bewijs.

De BMW X6 xDrive30d beschikt eveneens over een zes-in-lijn dieselmotor, met een vermogen van 173 kW/235 pk en een koppel van 520 Nm. Dankzij het door BMW consequent doorgevoerde EfficientDynamics accelereert deze uitvoering in slechts 8,0 seconden van 0 naar 100 km/u, en heeft een topsnelheid van 210 km/u. Het brandstofverbruik blijft desondanks beperkt tot 8,2 l/100 km.

Ook het interieur biedt met vier individuele zitplaatsen, sportstuur, kniebeschermers aan de middenconsole en nieuwe aluminium sierlijsten de nodige sportiviteit. De royale uitrusting en het gebruik van bijzonder hoogwaardige materialen geven het bovendien de ambiance die van een premium voertuig in dit nieuwe segment mag worden verwacht. Daarbij is het interieur ook uitermate praktisch. Zo meet het laadvolume achter de twee achterste zitplaatsen een indrukwekkende 570 liter. Door beide rugleuningen weg te klappen neemt het laadvolume zelfs toe tot maximaal 1.450 liter.

Een complete uitrusting en exclusieve opties als een vier-zone automatische airconditioning, actieve stoelventilatie, head-up display, achteruitrijdcamera en diverse innovatieve high end entertainmentsystemen maken de nieuwe BMW X6 tot een uniek veelzijdige sportauto die op elke uitdaging is voorbereid.
Categorie:
Tag(s):